قالب لاستیک, مقالات

قالب لاستیکی چیست؟آشنایی با قالب لاستیکی

قالب لاستیکی

قالب لاستیکی

قالب­‌های لاستیکی را قالب­‌گیری تزریقی لاستیک، استامپر لاستیکی و قالب­‌های ولکانشی لاستیکی نیز می‌­گویند. در قالب‌های لاستیکی از یک مدل فلزی برای فشار دادن قطعات لاستیکی استفاده می‌­شود که معمولاً این مدل فلزی قالب را با پردازش مکانیکی مطابق با نقشه‌­ها به دست می‌­آوریم و برای بهبود سختی و مقاومت در برابر سایش، عملیات حرارتی انجام می‌­دهیم. حفره یا کویتی قالب همان ساختار محصول را دارد. اندازۀ حفره باید به نحوی باشد تا انقباض (یا آب رفتگی) لاستیک­‌های مختلف را در نظر بگیرد و به همین جهت اندازۀ محصول باید زیاد شود یا کاهش یابد تا به اندازۀ مناسب نهایی برسد.

با توسعه صنعت محصولات لاستیکی، انواع محصولات لاستیکی در حال افزایش و تولید آنها در حال گسترش است که باعث طراحی و ساخت قالب­‌های لاستیکی سفارشی از طراحی سنتی تا طراحی محاسباتی نظری می‌­شود. امروزه، به دلیل بهبود مستمر تجهیزات تولیدات لاستیکی و بهبود فرایند قالب‌­گیری لاستیکی، سطح فرایند قالب‌­گیری لاستیکی و پیچیدگی ان را بیشتر و بیشتر کرده است از این رو  راندمان بالا، دقت و عمر طولانی به یک روند رایج برای توسعه این نوع از قالب‌ ها­ تبدیل شده است.

 

تلورانس

طبقه بندی قالب­‌های لاستیکی سفارشی

قالب­‌های لاستیکی به چهار قالب عمده تقسیم می­‌شوند: قالب فشاری، قالب ریخته­‌گری شده، قالب تزریقی، قالب اکستروژن و برخی از قالب­‌های خاص لاستیکی برای تولید محصولات خاص لاستیکی.

قالب لاستیکی فشاری:

قالب لاستیکی فشاری هم‌چنین به عنوان قالب معمولی نیز شناخته می‌­شود که در این نوع از قالب‌ مستقیماً ترکیب لاستیک را که در قالب ورز داده و به شکل خاصی درآمده در حفره قالب قرار داده می‌شود و سپس تحت فشار و حرارت قرار می‌گیرد. قطعات لاستیکی قالبی تحت فشار و حرارت ولکانیزه می­‌شوند. از ویژگی­‌های قالب فشاری می توان به مواردی چون: ساختار ساده قالب، انعطاف پذیری قوی، کاربرد گسترده و کارایی مناسب اشاره کرد.

قالب لاستیکی ریخته­‌گری شده:

به عنوان قالب انتقالی نیز شناخته می­‌شود. مواد لاستیکی یا بلوک­‌های لاستیکی با شکل ساده و مقدار محدود در حفره قالب ریخته­‌گری قرار می‌­گیرند،سپس با عمال فشار و از طریق سیستم ریخته‌­گری برای ولکانش به داخل حفره قالب وارد می­‌شوند. از ویژگی‌­های قالب های ریخته گری شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از قالب فشاری پیچیده­‌تر و مناسب برای ساخت محصولات با دیواره نازک، باریک و انعطاف پذیر است که نمی­‌تواند تحت فشار قرار گیرند، همچنین این نوع از قالب‌ها برای محصولات لاستیکی با اشکال پیچیده و آنهایی که تغذیۀ آنها دشوار است مناسب می‌باشد. تمام موارد تولید شده توسط چنین قالبی از فشردگی و کیفیت برتر برخوردار هستند.

قالب تزریقی لاستیکی:

قالب تزریقی نوعی ولکانیزه شدن است که در آن یک مادۀ لاستیکی از پیش حرارت دیده از طریق سیستم دریچه به داخل قالب تزریق می­‌شود. از ویژگی­‌های قالب تزریقی لاستیکی می توان به مواردی نظیر: مناسب برای قطعات با ساختار پیچیده، مناسب برای قطعات با اشکال بزرگ، مناسب برای قطعات با دیوارۀ ضخیم و نازک، راندمان تولید بالا، کیفیت پایدار و تولید خودکار اشاره کرد.

قالب لاستیکی اکستروژن:

در قالب اکستروژن محصولات پروفیل لاستیکی از اشکال مختلف مقطع با قالب برای رسیدن به هدف قالب­‌گیری اولیه به وجود می‌­آیند، سپس خنک می‌­شوند، شکل می­‌گیرند و برای مخلوط کردن به مخزن ولکانش داده می‌­شوند. از ویژگی‌­های آن: راندمان تولید بالا، کیفیت پایدار و تولید خودکار است.

تلورانس قطعات لاستیک

ساختار قالب‌های لاستیکی:

راهگاه:

برای اطمینان از پر شدن و فشرده شدن لاستیک پر شده در حفره، باید کمی بیش از حد باشد. بنابراین لازم است که یک شیار در اطراف حفره باز شود تا مواد باقیمانده در آنجا ذخیره شوند.

منفذ:

وقتی گاز در حفره جمع می‌­شود، نقایصی مانند حباب و کمبود چسبندگی به وجود می­‌آید، بنابراین لازم است که خروجی حفره کاملا صاف شود. معمولاً، می­‌توان گاز را از شکاف سطح جدا کننده تخلیه کرد، اما بعضا، برخی از قطعات به راحتی تخلیه نمی­‌شوند و لازم است یک سوراخ کوچک برای تسهیل خروجی باز شود. به این سوراخ­‌های کوچک سوراخ­‌های منفذ گفته می‌­شود.

درز اهرم

درز اهرم نباید خیلی عمیق و با زاویۀ بزرگ شیاردار باشد. اگر یک جفت درز اهرم وجود داشته باشد، هر جفت باید با یک مرکز الگو و تا حد امکان به پایۀ موقعیت نزدیک باشد. معمولاً استفاده از شیب ضروری نیست. اما برای محصولات نازک، از شیب کم استفاده کنید زیرا محفظه کم عمق است و باز شدن قالب به نیروی زیادی احتیاج ندارد. ورقۀ بورینگ به حالت کج وارد می­‌شود و الگو جدا می‌­شود. از شیب در قالب‌­های لاستیکی مانند قالب کیسه آب گرم و قالب دمپایی استفاده می­‌شود.

دستگیره

قالب لاستیکی سفارشی دارای دو نوع است: نوع ثابت و نوع متحرک. حذف قالب از ورقۀ دستگاه ولکانش برقی در طول نوع ثابت ضروری نیست و معمولاً عملکرد مکانیکی را شروع می­‌کند. نوع متحرک بیشتر به صورت دستی کار می‌­کند. پس از اتمام ولکانش، قالب با پرس ولکانیزه انجام می­‌شود. بنابراین هنگامی که قالب بزرگ است، شدت کار زیاد است و برای راحتی جابجایی لازم است قالب سنگین‌­تری به دسته نصب شود که راحت و ایمن است. با این حال، از آنجا که سطح اشغال شده با ورقۀ صاف افزایش می­‌یابد، قالب کوچکتر دستگیره ندارد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *