قالب لاستیک

ساخت انواع قالب لاستیک و قطعات خاص لاستیکی و سیلیکون

ساخت انواع قالب لاستیک و قطعات خاص لاستیکی و سیلیکون

قالب لاستیک و سیلیکون نوع دیگری از قالب­ها هستند، که نسبت به قالبهای پلاستیک و دایکست هزینه کمتر و پیچیدگی کمتر را دارا هستند.

روند کار اینگونه است که نخست قالب موردنظر گرم می گردد و پس از اینکه قالب به حرارت مورد نظر رسید (حدود ۱۲۰ درجه در لاستیک ها و ۱۵۰ تا ۲۰۰ درجه در سیلیکون رابرها) لاستیک یا سیلیکون به شکل نواری یا لقمه  و یااینکه در محفظه تزریق(برای قالب هایی که دارای محفظه تزریق هستند) در زیر آن قرار میگیرد.

بر­عکس قالب های پلاستیک و ریخته گری که مذاب در داخل قالب ریخته شده و پس از سرد شدن قطعه از قالب خارج می شود.

پس از اینکه تحت فشار به شکل قالب در­آمد و زمان پخت سپری شد، قالب بازمیگردد و قطعه لاستیکی یا سیلیکونی فرم گرفته شده خارج می­شود.

قالب لاستیک در سه نوع ساخته می شود

قالب لاستیک فشاری

قالب لاستیک فشاری ساده که از دو کفه ساخته شده و لاستیک خام مستقیما در محفظه قرارداده می شود و لاستیک تحت فشار و حرارت دو نیمه قالب شکل گرفته و پخته می شود.

در این نوع قالب لاستیک قطعه شکل گرفته معمولا پلیسه ضخیم تری دارد و برای تولید قطعات حساس و با پلیسه کم مناسب نیست.

ولی حسن آن این است که بعد از جدا شدن دونیمه ، قطعه لاستیکی و مازاد باهم از قالب خارج می گردد.

 

قطعه برس

نگهدارنده لاستیکی sbr

 

قالب 4 کویته لاستیک

راه هوا در قالب لاستیک

 

نوع دوم قالب لاستیک نیمه انتقالی است

که در این نوع قالب لاستیک از سه قسمت ساخته می شود.

حفره اصلی قالب لاستیک انتقالی بین قسمت پایین و قسمت میانی طراحی و تعبیه می گردد.

قسمت پایین و قسمت وسط بدون مواد روی هم قرار گرفته و بسادگی جفت می شوند و سپس ماده خام در محفظه بالای قسمت دوم (یا همان قطعه میانی ) قرارگرفته و توسط قسمت سوم یا سنبه فشار  که به شکل سنبه است تحت فشار قرار گرفته و از سوراخهای کوچک  کف محفظه به داخل محفظه اصلی تزریق می گردد.
در این قالب لاستیک نیمه انتقالی قطعات لاستیکی تولید شده حداقل پلیسه را داشته و دقت ابعادی دقیق تری بدست می دهد.

برای ساخت قطعات از انواع لاستیک مانند پلی بوتادین و کائو چو  و لاستیک سیلیکون می توان از این روش استفاده نمود.

این روش بخصوص برای قطعات دارای ماهیچه مناسب است.

در این روش قسمت محفظه اصلی معمولا اگر درست طراحی شده باشد و پرس کار بی دقیتی نکند دچار آسیب نمی شود.

ایراد قالب لاستیک انتقالی در مشکل پاکسازی قسمت محفظه بارگیری پس از هر بار تزریق است و مشکل دوم جدا سازی سنبه از قسمت میانی است که اگر نسبت به هم فاصله کی داشته باشند دو قسمت به هم گیر می کنند و اگر فاصله بیشتر باشد کنترل فشار روی لاستیک سخت تر می شود.

 

قالب انتقالی

جهت تزریق لاستیک به دور هسته چدنی شیر آب صنعتی

 

نوع سوم قالب لاستیک نوع تزریق با دستگاه مخصوص تزریق لاستیک است

نوع سوم قالب لاستیک نوع تزریق با دستگاه مخصوص تزریق لاستیک است که مشابه دستگاه تزریق پلاستیک با کمی تغییر در سیستم پیشگرم کردن ماده خام و تزریق و پخت انجام می شود.

روش تزریق لاستیک بخصوص برای تولید قطعات سیلیکونی مناسب است چون ماده خام سیلیکون قبل از حرارت دیدن هم برعکس ماده خام انواع لاستیک ها ی دوده خور نرم می باشد و نیازی به پیش حرارت دادن ندارد و براحتی در مسیرهای تزریق حرکت می کند و میتواند دیواره های بلند با ضخامت یک میل را هم پر نماید.

قالبهای لاستیک از فولاد آلیاژی گرم کار ساخته و در قسمت محفظه آبکاری کرم سخت می گردد تا هم قطعه زود تر آزاد گردد و هم قالب دیرتر تعییر شکل بدهد.

نحوه پخت مواد اولیه موجود در لاستیک­ها و نیز درسیلیکون­ها به صورت خام، دارای خواص پایینی هستند که در صنعت امکان استفاده از آن ها نیست، اما ترکییب آن با مواد افزودنی و پخت آن برای به­ وجود آمدن مخلوط یکنواخت و با ثبات، کاربردهای متعددی را برای آن ایجاد می کند.

گردگیر خودرو

ساخت انواع گردگیر با مغزی های آهنی

موضوعی که بسیار حائز اهمیت میباشد

زمان مناسب پخت این مواد هست. که با توجه به نوع ماده و افزودنی­های موجود در آن متفاوت می کند.

چون بعد از پخت لاستیک امکان شکل گیری مجدد  نیست لازم است تا قبل ازتزریق و یا قالب گیری به اطلاعات مناسب و کافی در این مورد رسید. این زمان در فرایند تزریق و یا در فرآیند شکل گیری لاستیک در قالب بسیار مهم است.

و چون بعد از عمل پخت، ماده نمیتواند هیچ تغییر شکلی کند، عامل پخت باید در مرحله آخر بعد از اضافه کردن تمامی افزودنی های مورد نیاز اضافه شود.
مجموعه قالب پخت از یک بخش داخلی بنام پاترن (که گل و آج تایر بر روی آن ایجاد شده است) و یک زمینه نگهدارنده پاترن، بنام قالب پشتیبان تشکیل شده است.

بخار آب گرم بعنوان انرژی پخت، بطور مستقیم در فصل مشترک پاترن و قالب پشتیبان جریان داشته و بخش اعظمی از گرما از طریق پاترن به تایر خام می رسد تا پروسه ولکانیزاسیون پخت تایر صورت پذیرد.

کندانس شدن بخار آب در فصل مشترک و هجوم یونهای مهاجم به این منطقه و همچنین اتصال گالوانیکی پاترن با فولاد دشرایط مساعدی را برای جوانه زنی و رشد فیلم یکنواخت اکسید آلومینیوم بروری سطح داخلی پاترن فراهم می کند.

جداشدن این لایه محافظ از سطح آلیاژ مادر بوسیله تنش های موجود در سیستم مثل تنش های رشد حرارتی و مکانیکی شرایط مساعدی را برای رشد مجدد لایه دیگری فراهم می کند.

فعالیت متناوب این دو مکانیزم (رشد لایه و جدا شدن آن) تشکیل یک پوسته از اکسید آلومینیوم هیدراته (بوهمایت) می دهد.

این پوسته با تغییر در ابعاد قالب باعث کاهش عمر قالب و خارج شدن آن از خط تولید تایر می شود که علاوه بر هزینه بالای این قالب ها، باعث کاهش در تولید تایر میشود.

پست های مرتبط

یک فکر در مورد “ساخت انواع قالب لاستیک و قطعات خاص لاستیکی و سیلیکون

  1. رضا گفت:

    سلام قالب لاستیکی ۲۰×۲۰ به ضخامت ۴ سانت نیاز دارم لطفا اعلام فرمایید قیمت هر عدد چند میشه

    1. admin گفت:

      سلام محاسبه قیمت در آخرین مرحله به ابعاد بستگی دارد. فلذا برای قیمت دهی میبایست عکس یا فایل به ایمیل ارسال گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *