کاربرد لاستیک در صنعت خودروسازی
شاسی
برنامههای کاربردی در سیستمهای شاسی و زیر بدنه که نیاز به محصولات لاستیکی دارند عبارتند از: آببند کمک فنر، چکمهها و آسترهای سیوی، پایههای لرزشی و فنرهای هوا که همگی به سواری نرم همه رانندگان کمک میکنند. شلنگها، فنجانها و راهاندازها عملکرد لازم برای سیستمهای ترمز و فرمان مهم را فراهم میکنند.
ترمز و ماژول
ترمزها یکی از مهمترین قطعات اتومبیل هستند و قطعات لاستیکی مورد استفاده در چنین کاربردهایی باید بتوانند در برابر سرما و گرمای شدید محیط و همچنین گرمای اصطکاکی حاصل از ترمزهای روزمره مقاومت کنند.
کنترل کننده صدا و لرزش
تمکو انواع مختلف ایزولاتورهای لاستیکی خودرو به فلز را ارائه میدهد که به طور خاص برای کاربرد شما طراحی و ساخته شدهاند. این ایزولاتورها برای کاهش ارتعاش، ضربه یا همچنین برای کاهش سطح صدا در هنگام استفاده از برنامه استفاده میشوند. نمونههایی از دستگاههای کنترل ارتعاش که در حال تولید هستند، در زیر ذکر شده است.
سیستمهای سوخت رسانی
فلوروئلاستومر وایتون در برابر گرما، مواد شیمیایی، مخلوطهای سوختی و مواد افزودنی سوخت چنان موثر است که به عنصری اساسی برای تأمین نیازهای شدید انتشار تبدیل شده است. با کنترل شدید کنترل میزان انتشار و ایمنی مسافران، تقاضای بیشتر از هر زمان دیگری برای شلنگها و اجزای آببندی استفاده شده در سیستمهای خودرویی انجام میشود.
آببند سوخت
مقررات دقیق آلایندگی خودرو و محیطهای محفظهای خصمانه موتور، زندگی را برای آببندهای سیستم سوخت، دیافراگمها و واشرها سخت میکند. فقط تعداد کمی از الاستومرهای خاص مانند فلوروئلاستومر وایتون میتوانند تحت چنین شرایطی کار کنند و طراحان سیستم را قادر به رسیدن به اهداف نفوذ سوخت نزدیک به صفر کنند.
سیستمهای گرمایش و سرمایش
در اوایل دهه 1990 مبرد کلروفلوئوروکربن، یعنی همان چیزی که سیستمهای تهویه مطبوع خودرو به آن اعتماد میکردند، به دلیل آسیبهای اثبات شده سیافسی بر ازون، به آنچه R-134a شناخته میشود، تغییر یافت. با استفاده از این تغییر، مهرهای فعلی مورد استفاده قرار گرفتند. تغییر به R-134a استفاده از روانسازی از نوع دیگری را ضروری میکند. ترکیبی از این روغنکاری جدید و همچنین درجه حرارت بالاتر، باعث شده که انواع فعلی الاستومر که برای کاربردهای آببندی استفاده میشود، منسوخ شود. باید تغییری ایجاد میشد. نیتریل هیدروژنه، با مقاومت خوبی که در برابر چنین شرایطی دارد، خود را در چنین کاربردهایی مفید دانسته و از محبوبترین الاستومر استفاده شده در کاربردهای آببندی خودرو است.
سیستمهای خنک کننده
تمکورابر تجربه و توانایی طراحی و ساخت آببند سفارشی و دستگاههای آببندی را برای هر دو سیستم تهویه مطبوع خودرو و سیستمهای خنک کننده شما دارد.
سیستمهای الکتریکی
سیستم الکتریکی، یکی از جنبههای مهم اتومبیل برای راحتی شخصی و کارهای عمومی است. برای اینکه این سیستم روان کار کند، اجزای الکتریکی باید از آلیاژهای خارجی و آوار آببند شوند. تمکورابر بیش از 5 سال است که در طراحی و ساخت ترکیباتی برای چنین کاربردهایی که هم بر دوام و هم کارایی تمرکز دارند، فعالیت دارد.
آببند چراغ جلو
یک مشکل رایج در سیستم چراغهای جلو این است که آویز از شکاف آببند شدهای نفوذ میکند و وارد چراغ جلو میشود و باعث ایجاد ابری میشود. برای جلوگیری از این، آببندهای سفارشی در اطراف تمام اتصالات سیم و هر برنامه دیگری که دو قسمت به هم متصل میشوند، اضافه میگردد.
کاربرد قطعات لاستیک و قطعات پلاستیکی ساخته شده در سیستمهای انتقال قدرت، ترمز، فرمان، مجموعههای کلاچ، موتورها، سیستمهای تهویه مطبوع، باتریها، موتورهای الکتریکی، شیرهای برقی، و در تعداد زیادی از برنامههای دیگر لاستیک خودرو و همچنین بازارهای داخلی خودرو است.
سیستمهای انتقال قدرت
نیاز به الاستومر، با عملکرد بالا در سیستمهای موتور و انتقال قدرت به دلیل دمای بالای موتور، دوره های گارانتی طولانیتر و نیاز روزافزون به کاهش انتشار موتور، در حال افزایش است. خانواده الاستومرها که در برنامههای کاربردی لاستیک خودرو استفاده میشوند، این مجموعه و همچنین مجموعهای از برنامههای کاربردی دیگر را برطرف میکنند.
آببندها و واشرهای موتور
واشرهای موتور و آببندهای مورد استفاده در کاربردهای موتور به الاستومری احتیاج دارند که سوخت و پایداری در دمای بالا را نشان میدهند و فلوروئلاستومر وایتون به عنوان نمونه انتخابی برای چنین کاربردهایی است. محصولاتی که کلمبیا تولید میکند و از وایتون استفاده میکند، شامل آببند تزریق سوخت، آببند پمپ سوخت، واشر منیفولد، دیافراگم و سایر کاربردهایی است که به محصولات لاستیکی قالب سفارشی نیاز دارند. کلمبیا با توجه به روند سیستمهای موتور و انتقال قدرت که مواد آببندی را به حداکثر فشار میرساند، با تولید مواد جدیدی که قادر به پاسخگویی به این خواستههای سنگین باشند و همچنین مقرون به صرفه باشند، پاسخ داده و به ما امکان میدهد قیمتهای بسیار رقابتی ارائه دهیم.
آببندهای فرمان قدرت
امروزه بسیاری از کاربردهای فرمان قدرت، از سیستمهای هیدرولیک فشار قوی استفاده میکنند. آببندهای این کاربردها شامل یک آببند شفت ورودی و آببندهای قفسه داخلی و خارجی است. آببند شفت ورودی که به آن آببند پینیون نیز گفته میشود، برای شافتهایی با چرخش آهسته است و دارای فشار عملیاتی 10 تا 20 پیاسآی هستند. آببند رک بیرونی و آببند رک داخلی از برنامههای پیستونی هستند و میتوانند فشارهایی تا 1500 پیاس آی را مشاهده کنند. آببندهای رک معمولی دارای حلقههای پشتیبان پلاستیکی پیتیافای برای جلوگیری از دمیدن لبههای آببندی هستند.
شیلنگهای فرمان قدرت
شیلنگهای فرمان برقی به الاستومر نیاز دارند که تحت شرایط مختلف قادر به عملکرد مناسب هستند. به عنوان مثال، الاستومر به دلیل شرایط طاقت فرسای سیستم انتقال قدرت و موتور، باید مقاومت بالایی در برابر روغن، گرما و اشعه ازون داشته باشد. همچنین باید بتواند در برابر درجه حرارت بالا مقاومت کند و از دوام لازم برای کاربردهای طولانی مدت برخوردار باشد.
سر واشرها
سرواشر سیلندر معمولاً مهم ترین آببند در موتور خودرو محسوب میشود. واشر فولادی چند لایه به عنوان روش ترجیحی صنعت خودرو برای آببندی بین سر سیلندر و بلوک موتور شناخته میشود. در این سیستم، چندین لایه از فولاد ضد زنگ درجه فنر نورد سرد با یک لایه نازک از مواد الاستومری پوشانده شده است. این لایه نازک الاستومر با ایجاد یک عمل آببندی بر روی نقص سطح فلز ضمن مقاومت در برابر گازهای تهاجمی، روغنها و خنک کنندهها، برای ساختار ضروری است.
نیتریل، الاستومری است که معمولاً مورد استفاده قرار میگیرد، با اینحال، فلورالاستومرها، به طور خاص ویتونها، به دلیل مقاومت در برابر درجه حرارت بالا و مقاومت تهاجمی در برابر مایعات مانند سوختها، مخلوطهای سوخت، خنککنندهها، روغنها و گازهای احتراق، به سرعت مورد توجه قرار میگیرند.
آببندهای گیربکس
گیربکس اتوماتیک یک سیستم پیچیده است که چندین برنامه مختلف را با هم ترکیب میکند و طراحان آببند را با چالش مواجه میکند. معمولا دو نوع طرح اصلی در سیستم گیربکس وجود دارد: انتقال قدرت چرخ عقب و چرخ جلو، که برای جلوگیری از هرگونه نشت نیاز به آببند دارند. به عنوان مثال معمولا در طراحیهای انتقال قدرت عقب، از یک آببند ورودی استفاده میشود که از نشت مایع انتقال در رابط بین مبدل گشتاور و جعبه گیربکس جلوگیری کند. در طرحهای درایو جلو نیز از آببند خروجی استفاده میشود تا از نشت عبور از شفت خروجی جلوگیری کند.
جاذب ارتعاش موتور
پایههای موتور، اجزای پیوند یافته لاستیکی به فلزی هستند که برای جداسازی لرزش، جذب شوک و بار پشتیبانی استفاده میشوند.