temcorubber logo

کاربرد لاستیک در صنعت خودروسازی

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

محصولات لاستیکی

کاربرد لاستیک در صنعت خودروسازی

شاسی

برنامه‌­های کاربردی در سیستم‌­های شاسی و زیر بدنه که نیاز به محصولات لاستیکی دارند عبارتند از: آب­‌بند کمک فنر، چکمه­‌ها و آسترهای سی­‌وی، پایه­‌های لرزشی و فنرهای هوا که همگی به سواری نرم همه رانندگان کمک می‌­کنند. شلنگ‌­ها، فنجا‌‌‌ن‌­ها و را‌ه‌­انداز­ها عملکرد لازم برای سیستم‌­های ترمز و فرمان مهم را فراهم می‌کنند.

ترمز و ماژول

ترمزها یکی از مهمترین قطعات اتومبیل هستند و قطعات لاستیکی مورد استفاده در چنین کاربردهایی باید بتوانند در برابر سرما و گرمای شدید محیط و همچنین گرمای اصطکاکی حاصل از ترمزهای روزمره مقاومت کنند.

کاربرد لاستیک

کنترل کننده صدا و لرزش

تمکو انواع مختلف ایزولاتورهای لاستیکی خودرو به فلز را ارائه می­‌دهد که به طور خاص برای کاربرد شما طراحی و ساخته شده‌­اند. این ایزولاتورها برای کاهش ارتعاش، ضربه یا همچنین برای کاهش سطح صدا در هنگام استفاده از برنامه استفاده می‌­شوند. نمونه‌­هایی از دستگاه­‌های کنترل ارتعاش که در حال تولید هستند، در زیر ذکر شده است.

سیستم‌های سوخت­ رسانی

فلوروئلاستومر وایتون در برابر گرما، مواد شیمیایی، مخلوط­‌های سوختی و مواد افزودنی سوخت چنان موثر است که به عنصری اساسی برای تأمین نیازهای شدید انتشار تبدیل شده است. با کنترل شدید کنترل میزان انتشار و ایمنی مسافران، تقاضای بیشتر از هر زمان دیگری برای شلنگ‌­ها و اجزای آ‌ب­‌بندی استفاده شده در سیستم‌های خودرویی انجام می­‌شود.

آب­‌بند سوخت

مقررات دقیق آلایندگی خودرو و محیط­‌های محفظه‌­ای خصمانه موتور، زندگی را برای ­ آب­‌بندهای سیستم سوخت، دیافراگم­‌ها و واشرها سخت می‌­کند. فقط تعداد کمی از الاستومرهای خاص مانند فلوروئلاستومر وایتون می­‌توانند تحت چنین شرایطی کار کنند و طراحان سیستم را قادر به رسیدن به اهداف نفوذ سوخت نزدیک به صفر کنند.

کاربرد لاستیک

سیستم‌­های گرمایش و سرمایش

در اوایل دهه 1990 مبرد کلروفلوئوروکربن، یعنی همان چیزی که سیستم­‌های تهویه مطبوع خودرو به آن اعتماد می­‌کردند، به دلیل آسیب­‌های اثبات شده سی‌­اف‌­سی بر ازون، به آنچه R-134a شناخته می‌­شود، تغییر یافت. با استفاده از این تغییر، مهرهای فعلی مورد استفاده قرار گرفتند. تغییر به R-134a استفاده از روانسازی از نوع دیگری را ضروری می­‌کند. ترکیبی از این روغنکاری جدید و همچنین درجه حرارت بالاتر، باعث شده که انواع فعلی الاستومر که برای کاربردهای آب‌­بندی استفاده می‌­شود، منسوخ شود. باید تغییری ایجاد می­‌شد. نیتریل هیدروژنه، با مقاومت خوبی که در برابر چنین شرایطی دارد، خود را در چنین کاربردهایی مفید دانسته و از محبوب­ترین الاستومر استفاده شده در کاربردهای آب‌­بندی خودرو است.

کاربرد لاستیک

سیستم­‌های خنک­ کننده

تمکورابر تجربه و توانایی طراحی و ساخت آب‌­بند سفارشی و دستگاه­‌های آب‌­بندی را برای هر دو سیستم تهویه مطبوع خودرو و سیستم­‌های خنک کننده شما دارد.

سیستم‌های الکتریکی

سیستم الکتریکی، یکی از جنبه‌­های مهم اتومبیل برای راحتی شخصی و کارهای عمومی است. برای اینکه این سیستم روان کار کند، اجزای الکتریکی باید از آلیاژهای خارجی و آوار آب­‌بند شوند. تمکورابر بیش از 5 سال است که در طراحی و ساخت ترکیباتی برای چنین کاربردهایی که هم بر دوام و هم کارایی تمرکز دارند، فعالیت دارد.

کاربرد لاستیک

آب­‌بند چراغ جلو

یک مشکل رایج در سیستم چراغ­‌های جلو این است که آویز از شکاف آب­‌بند شده‌­ای نفوذ می­‌کند و وارد چراغ جلو می­‌شود و باعث ایجاد ابری می­‌شود. برای جلوگیری از این، آب­‌بندهای سفارشی در اطراف تمام اتصالات سیم و هر برنامه دیگری که دو قسمت به هم متصل می­‌شوند، اضافه می­‌گردد.

کاربرد لاستیککاربرد قطعات لاستیک و قطعات پلاستیکی ساخته شده در سیستم­‌های انتقال قدرت، ترمز، فرمان، مجموعه‌­های کلاچ، موتورها، سیستم‌­های تهویه مطبوع، باتر‌‌ی‌­ها، موتورهای الکتریکی­، شیرهای برقی، و در تعداد زیادی از برنامه‌های دیگر لاستیک خودرو و هم‌چنین بازارهای داخلی خودرو است.

کاربرد لاستیک

سیستم­‌های انتقال قدرت

نیاز به الاستومر، با عملکرد بالا در سیستم‌های موتور و انتقال قدرت به دلیل دمای بالای موتور، دوره­ های گارانتی طولانی­‌تر و نیاز روزافزون به کاهش انتشار موتور، در حال افزایش است. خانواده الاستومرها که در برنامه­‌های کاربردی لاستیک خودرو استفاده می‌شوند، این مجموعه و همچنین مجموعه‌­ای از برنامه­‌های کاربردی دیگر را برطرف می­‌کنند.

کاربرد لاستیک

آب‌­بندها و واشرهای موتور

واشرهای موتور و آب­‌بندهای مورد استفاده در کاربردهای موتور به الاستومری احتیاج دارند که سوخت و پایداری در دمای بالا را نشان می‌­دهند و فلوروئلاستومر وایتون به عنوان نمونه انتخابی برای چنین کاربردهایی است. محصولاتی که کلمبیا تولید می‌­کند و از وایتون استفاده می­‌کند، شامل آب­‌بند تزریق سوخت، آب‌­بند پمپ سوخت، واشر منیفولد، دیافراگم و سایر کاربردهایی است که به محصولات لاستیکی قالب سفارشی نیاز دارند. کلمبیا با توجه به روند سیستم­‌های موتور و انتقال قدرت که مواد آب‌­بندی را به حداکثر فشار می­‌رساند، با تولید مواد جدیدی که قادر به پاسخگویی به این خواسته‌­های سنگین باشند و همچنین مقرون به صرفه باشند، پاسخ داده و به ما امکان می­‌دهد قیمت­‌های بسیار رقابتی ارائه دهیم.

کاربرد لاستیک

آب­‌بندهای فرمان قدرت

امروزه بسیاری از کاربردهای فرمان قدرت، از سیستم‌­های هیدرولیک فشار قوی استفاده می­‌کنند. آب­‌بندهای این کاربردها شامل یک آب­‌بند شفت ورودی و آب‌­بندهای قفسه داخلی و خارجی است. آب­‌بند شفت ورودی که به آن آب­‌بند پینیون نیز گفته می­‌شود، برای شافت­‌هایی با چرخش آهسته است و دارای فشار عملیاتی 10 تا 20 پی‌­اس­‌آی هستند. آب­‌بند رک بیرونی و آب­‌بند رک داخلی از برنامه‌­های پیستونی هستند و می­‌توانند فشارهایی تا 1500 پی‌­اس ­آی را مشاهده کنند. آب­‌بندهای رک معمولی دارای حلقه­‌های پشتیبان پلاستیکی پی‌­تی‌­اف‌­ای برای جلوگیری از دمیدن لبه­‌های آب‌­بندی هستند.

کاربرد لاستیک

شیلنگ‌های فرمان قدرت

شیلنگ­‌های فرمان برقی به الاستومر نیاز دارند که تحت شرایط مختلف قادر به عملکرد مناسب هستند. به عنوان مثال، الاستومر به دلیل شرایط طاقت فرسای سیستم انتقال قدرت و موتور، باید مقاومت بالایی در برابر روغن، گرما و اشعه ازون داشته باشد. همچنین باید بتواند در برابر درجه حرارت بالا مقاومت کند و از دوام لازم برای کاربردهای طولانی مدت برخوردار باشد.

کاربرد لاستیک

سر واشرها

سرواشر سیلندر معمولاً مهم ترین آب­‌بند در موتور خودرو محسوب می‌شود. واشر فولادی چند لایه به عنوان روش ترجیحی صنعت خودرو برای آب­‌بندی بین سر سیلندر و بلوک موتور شناخته می­‌شود. در این سیستم، چندین لایه از فولاد ضد زنگ درجه فنر نورد سرد با یک لایه نازک از مواد الاستومری پوشانده شده است. این لایه نازک الاستومر با ایجاد یک عمل آب­‌بندی بر روی نقص سطح فلز ضمن مقاومت در برابر گازهای تهاجمی، روغن­‌ها و خنک کننده‌­ها، برای ساختار ضروری است.

نیتریل، الاستومری است که معمولاً مورد استفاده قرار می‌­گیرد، با اینحال، فلورالاستومرها، به طور خاص ویتون‌ها، به دلیل مقاومت در برابر درجه حرارت بالا و مقاومت تهاجمی در برابر مایعات مانند سوخت‌­ها، مخلوط‌های سوخت، خنک­‌کننده‌­ها، روغن‌­ها و گازهای احتراق، به سرعت مورد توجه قرار می­‌گیرند.

کاربرد لاستیک

آب­‌بندهای گیربکس

گیربکس اتوماتیک یک سیستم پیچیده است که چندین برنامه مختلف را با هم ترکیب می­‌کند و طراحان آب­‌بند را با چالش مواجه می­‌کند. معمولا دو نوع طرح اصلی در سیستم گیربکس وجود دارد: انتقال قدرت چرخ عقب و چرخ جلو، که برای جلوگیری از هرگونه نشت نیاز به آب­‌بند دارند. به عنوان مثال معمولا در طراحی‌­های انتقال قدرت عقب، از یک آب‌­بند ورودی استفاده می­‌شود که از نشت مایع انتقال در رابط بین مبدل گشتاور و جعبه گیربکس جلوگیری کند. در طرح‌­های درایو جلو نیز از آب­‌بند خروجی استفاده می­‌شود تا از نشت عبور از شفت خروجی جلوگیری کند.

جاذب ارتعاش موتور

پایه­‌های موتور، اجزای پیوند یافته لاستیکی به فلزی هستند که برای جداسازی لرزش، جذب شوک و بار پشتیبانی استفاده می‌­شوند.

کاربرد لاستیک

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo