temcorubber logo

گرانول چگونه تولید می شود؟

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

گرانول

گرانول چگونه تولید می شود؟

گرانول های پلاستیک گلوله های کوچکی از پلاستیک هستند که داخل دستگاه های مختلف شکل دهی پلاستیک ریخته شده و به انواع مختلف قطعات تبدیل می شوند.

سیستم ماشین های شکل دهی به پلاستیک (شامل انواع خطوط اکستروژن و تزریق و …) بگونه ای ساخته شده اند که بهتر است مواد اولیه ورودی آنها بشکل ساچمه های کوچک پلاستیکی باشد.

مواد پلاستیکی بازیافتی که آسیاب شده اند و دارای شکل های ورقه ای یا گوشه های تیز هستند نمی توانند به راحتی در قیف های ورودی این دستگاه ها مورد استفاده قرار بگیرن و البته زمان میکس شدن هم بدلیل عدم یکنواختی اندازه آن ها با مواد دیگر همیشه یک ترکیب غیر یکنواخت دارند.

لذا مصرف کنندگان این مواد ترجیح میدهند مواد خریداری شده آنها مثل مواد اولیه نو بصورت گرانول یا همان ساچمه های کوچک پلاستیکی باشد که این کار بوسیله خطی به اسم خط تولید گرانول انجام می شود.

این خطوط به دو روش عمل می کنند.

روش اول: خطوط تولید گرانول رشته ای

تولید گرانول رشته ای که ساخت ماشین آلات آن ساده تر بوده و معمولا در ایران مورد استفاده قرار می گیرد روشی است که در آن پلاستیک پس از ذوب شدن در دستگاه اکسترودر و عبور از صافی های فلزی بشکل رشته هایی از پلاستیک مذاب در آمده و پس از عبور از یک استخر آب به داخل یک دستگاه آسیاب کوچک هدایت می شوند و پس از تکه تکه شدن خشک می شوند.

این روش ساده بوده اما گرانول های تولید شده با آن شباهتی به گرانولهای مواد اولیه نو ندارد و دارای گوشه های تیز و خرده های پلاستیک هست.

خود خط نیز ثبات نداشته و رشته ها مدام قطع می شود و نیاز بهاپراتور تمام وقت دارد.

روش دوم: خطوط تولید گرانول خشک

در این روش پلاستیک های خرد شده پس از ذوب شدن در اکسترودر و عبور از صافی از سوراخهای ریزی خارج می شود و به همان شکل مذاب بوسیله ی تیغه ای که با سرعت زیاد برش می خورد.

و همزمان بوسیله ی یک مکنده مکیده شده و با عبور از مسیرهای لوله ای سرد و خشک می شود.

سپس با ورود به مخزن بزرگتری دچار افت فشارشده و بر اثر این افت فشار گرانول ها که سنگینترند به پایین مخزن سقوط کرده و هوا از بالای آن خارج می شود.

ساخت ماشین آلات آن نیاز به دقت بالاتری داشته و باید ازکنترل های دور در قسمت های مختلف آن استفاده کرد در کل قیمت خط بالاتر بوده اما گرانول های تولید شده بسیار شبیه به گرانول های خریداری شده از پتروشیمی بوده و خود خط تولید نیز در زمان کار کاملا دارای ثبات می باشد.

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

3 پاسخ

  1. با استفاده از این متریال چه محصولاتی میشه تولید کرد؟ میتونم تملم قطعات پلاستیکی رو تولید کنیم یا این که مختص به تولید بعضی از قطعاته؟

  2. برای استفاده از این متریال باید چه دستگاهی داشته باشیم؟ لطفا در مورد خرید دستگاه راهنماییم کنید. اگه بشه با سرمایه کم یک دستگاه خرید و محصول تولید کرد خیلی خوبه
    لطفا راهنماییم کنید.

  3. ممنون از محتوا بسیار خوبتون
    این متریال بازیافتی هستش؟ قیمتش چقدره و چجوری میتونم اون رو بهتون سفارش بدم.
    منتظر پاسخ شما هستم چون هر روز به سایتتون سر میزنم و محتوا های جدیدتون رومطالعه میکنم، پس لطفا پاسخ این سوال بنده رو هر چه سریعتر بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo