temcorubber logo

ویژگی قطعات لاستیکی

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

ویژگی قطعات لاستیکی

قطعات لاستیکی کاربردهای مختلفی دارند. این قطعات در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار میگیرند و میتوانند جایگزین بسیاری از قطعات فلزی و پلاستیکی شوند. در ادامه تصمیم گرفته ایم تا شما را با ویژگی قطعات لاستیکی بیشتر آشنا نماییم.
بهتر است بدانید قطعات لاستیکی انواع مختلفی دارند و از مواد  لاستیکی مختلف ساخته میشوند، به همین دلیل برخی از ویژگی هایی که در ادامه به آن اشاره میکنیم ممکن است فقط در مورد برخی از انواع قطعات لاستیکی صادق باشد.

ویژگی قطعات لاستیکی
انعطاف پذیری بالا؛ مهمترین ویژگی قطعات لاستیکی

انعطاف پذیری بالا یکی از مهمترین ویژگی قطعات لاستیکی می‌باشد که باعث شده است بتوان، از قطعاتی که از لاستیک تهیه میشود، در بسیاری از مواقع استفاده نمود.
قطعات لاستیکی به دلیل انعطاف پذیری بالا گزینه ای مناسب برای آب‌بندی و پر کردن فضای بین قطعات فلزی می‌باشند. واشر های پلاستیکی و لاستیک های بین درب خودرو از مواردی می‌باشند که میتوان در این زمینه به آن اشاره نمود.

مقاومت در برابر پارگی

مقاومت در برابر پارگی از دیگر ویژگی قطعات لاستیکی است که در بسیاری از صنایع مورد توجه قرار گرفته است. جایگزین نمودن قطعات لاستیکی با قطعاتی که از پلاستیک ساخته شده اند، باعث خواهد شد تا طول عمر دستگاه های مختلف افزایش پیدا کند و دستگاه در طولانی مدت عملکردی مناسب داشته باشد.
امروزه برای تولید برخی محصولات کودکان نیز از لاستیک ها استفاده میشود. استفاده از لاستیک ها، به خصوص نوع سیلیکونی آن ها، در محصولات کودکان، باعث خواهد شد تا از پارگی قطعات جلوگیری شود؛ بنابراین احتمال خفگی و در خطر قرار گرفتن جان کودکان، در نتیجه ی پاره شدن و بلعیدن قسمت های کوچک به شدت کاهش خواهد یافت.
پستانک و دندانگیرها جزء‌ رایج ترین قطعات لاستیکی سیلیکونی می‌باشند که از ویژگی مقاومت بالا در برابر پارگی، سود برده اند.

خاصیت کاهش ضربات

از قطعات لاستیکی میتوان برای پوشش قطعات فلزی نیز بهره برد. استفاده از لاستیک برای پوشش قطعات فلزی این امکان را به وجود خواهد آورد تا از وارد شدن آسیب به نقاط مختلف دستگاه ها جلوگیری شود و بتوان از قطعات فلزی در قسمت های مختلف دستگاه ها نیز استفاده نمود.
خاصیت کاهش ضربات را میتوان به عنوان یکی از مهمترین ویژگی قطعات لاستیکی دانست؛ چون در میان قطعات مختلف تنها قطعات لاستیکی هستند که نیروهای مختلف را به خوبی دفع خواهند نمود.

چسبندگی و خاصیت ارتجاعی

لاستیک هایی که توسط پلمیر های مختلف ساخته می‌شوند همگی از خاصیت چسبندگی و ارتجاعی فوق العاده ای برخوردارند. این ویژگی قطعات لاستیکی باعث می‌شود تا، استفاده از آن ها در دستگاه های مختلف، سبب کاهش اتلاف انرژی و در نتیجه کاهش دما شود.
پژوهش های مختلف این موضوع را به اثبات رسانده است که جایگزین کردن برخی از قطعات لاستیکی در دستگاه های صنعتی دمای دستگاه را به طرز قابل توجهی کاهش خواهد داد و باعث افزایش طول عمر آن خواهد شد.

مقاومت بالا در برابر حرارت

مقاومت بالا در برابر حرارت از ویژگی قطعات لاستیکی است که آن ها را در برابر قطعات پلاستیکی به برتری قابل توجهی رسانده است. قطعات لاستیکی در مقایسه با قطعات پلاستیکی، در برابر حرارت بسیار مقاوم تر می‌باشند به طوری که در برخی از انواع آن تا ۳۰۰ درجه ی سانتی گراد را تحمل خواهند کرد.

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

یک پاسخ

  1. سلام و خسته نباشید
    مقاومت قطعات لاستیکی در مقابل حرارت بیشتر است یا قطعات سیلیکونی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo