temcorubber logo

لاستیک و سیلیکون – تفاوت لاستیک و سیلیکون

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

سیلیکون و لاستیک

لاستیک و سیلیکون – تفاوت لاستیک و سیلیکون

لاستیک و سیلیکون هر دو الاستومر هستند. آنها مواد پلیمری هستند که رفتار ویسکوالاستیکی را نشان می‌دهند، که به طور کلی کشش نامیده می­‌شود. سیلیکون را می­‌توان از طریق ساختار اتمی از لاستیک تشخیص داد. علاوه بر این، سیلیکون­‌ها دارای خواص خاص­تری نسبت به لاستیک‌­های معمولی هستند. لاستیک­‌ها به طور طبیعی وجود دارند، یا می­‌توان آنها را سنتز کرد. بر این اساس، سیلیکون را می­‌توان از لاستیک متمایز کرد.

سیلیکون و لاستیک

لاستیک

به طور کلی، تمام الاستومرها به عنوان لاستیکی در نظر گرفته می‌­شوند که می‌­توان ابعاد را در آنها تا حد زیادی با فشار تغییر داد و پس از حذف فشار، می­توان آنها را به ابعاد اصلی بازگرداند. این مواد به دلیل ساختار بی‌شکل، دمای انتقال شیشه را نشان می‌­دهند. انواع مختلفی از لاستیک‌­ها یا الاستومرها مانند لاستیک طبیعی، پلی ایزوپرن مصنوعی، لاستیک استایرن-بوتادین، ​​لاستیک نیتریل، پلی کلروپرن و سیلیکون وجود دارد. اما لاستیک طبیعی لاستیکی است که هنگام بررسی لاستیک به ذهن ما خطور می­کند. لاستیک طبیعی از لاتکس کائوچو بدست می‌­آید. ساختار لاستیک طبیعی سیز، پلی ایزوپرن است. بیشتر لاستیک‌­ها حاوی زنجیره‌های پلیمری کربن هستند. با این حال، لاستیک­‌های سیلیکون به جای کربن، در زنجیره­‌های پلیمری حاوی سیلیسیم هستند.

لاستیک و سیلیکون

سیلیکون

سیلیکون، یک لاستیک مصنوعی است و با اصلاح سیلیکون سنتز می‌­شود. سیلیکون از پوشش منحنی اتم­‌های سیلیسیم با اتم‌­های اکسیژن متناوب شکل گرفته است. از آنجا که سیلیکون، دارای پیوندهای سیلیسیم و اکسیژن با انرژی بالا است، در برابر گرما نسبت به سایر لاستیک­‌ها یا الاستومرها مقاومت بیشتری دارد. برخلاف سایر الاستومرها، ستون فقرات غیرآلی سیلیکون، مقاومت آن را در برابر قارچ و مواد شیمیایی بیشتر می­‌کند.

علاوه بر این، لاستیک سیلیکون در برابر حملات ازون و اشعه ماورا بنفش مقاوم است، زیرا پیوند سیلیکون و اکسیژن نسبت به پیوند کربن-کربن پوشش منحنی در الاستومرهای دیگر کمتر در معرض این حملات است. سیلیکون دارای مقاومت کششی کمتر و مقاومت پارگی کمتری نسبت به لاستیک‌­های آلی است.

سیلیکون و لاستیک

با این حال، در دمای بالا، خواص کششی و پارگی بسیار خوبی را نشان می­‌دهد. این بدان دلیل است که تغییر در خواص سیلیکون در دماهای بالا کمتر است. سیلیکون نسبت به سایر الاستومرها دوام بیشتری دارد. این‌ها برخی از خواص مفید سیلیکون است. صرف نظر از این، عمر خستگی لاستیک‌­های سیلیکون کمتر از لاستیک‌های آلی است. این یکی از معایب لاستیک سیلیکون است.

علاوه بر این، ویسکوزیته آن زیاد است. بنابراین، به دلیل خاصیت جریان ضعیف، باعث مشکلات تولیدی می ­شود.

لاستیک به دلیل رفتار الاستیک در بسیاری از برنامه­‌ها مانند ظروف پخت و پز، وسایل الکترونیکی، برنامه‌­های کاربردی خودرو و غیره استفاده می­‌شود. از آنجا که مواد ضدآب هستند، از آنها به عنوان درزگیر، دستکش و غیره استفاده می‌­شود.

لاستیک­‌ها یا الاستومرها مواد عالی برای اهداف عایق­‌بندی هستند.

سیلیکون، از بین تمام لاستیک­‌ها، به دلیل مقاومت در برابر حرارت برای عایق‌­بندی حرارتی بسیار بهتر است. لاستیک سیلیکون ویژگی­‌های خاصی را ارائه می‌­دهد، که لاستیک­‌های آلی ندارند.

تفاوت لاستیک و سیلیکون چیست؟

  • سیلیکون یکی از الاستومرها یا یک لاستیک است.
  • پوشش منحنی سیلیکون حاوی سیلیسیم و اکسیژن است، در حالیکه پوشش منحنی اکثر لاستیک‌­های دیگر حاوی پیوندهای کربن-کربن است.
  • سیلیکون نسبت به لاستیک معمولی، در برابر گرما، حملات شیمیایی، حملات قارچی، اشعه ماورابنفش و ازون مقاومت بیشتری دارد.
  • سیلیکون به دلیل مقاومت در برابر حرارت بسیار بهتر از همه لاستیک­‌های دیگر برای عایق‌­بندی حرارتی است.
  • لاستیک سیلیکون ویژگی­های خاصی را ارائه می­دهد، که لاستیک­های آلی آن را ندارند. لاستیک­های آلی در دماهای بالا خاصیت کششی و پارگی ضعیفی دارند در حالیکه این ویژگی­ها در لاستیک­های سیلیکونی در همان شرایط دمایی عالی هستند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo