temcorubber logo

برقو کاری

به این خدمت نیاز دارید؟ با تمکو رابر تماس بگیرید.

برقو-کاری-چیست

برقو کاری چیست؟

در بسیاری از مواقع شاهد این هستیم که افراد با استفاده از مته بر روی یک سطح سوراخ ایجاد می کنند اما مطمئناً سوراخ ها منظم و دقیق نیستند در نتیجه در این بخش از کار باید از ابزارهایی برای برقو کاری استفاده کنند، شاید برای شما سوال پیش بیاید که برقو کاری چیست و چه کاربردی دارد؟ برقو کاری(Reaming) به فرایندی گفته می شود که با استفاده از ابزارهای ماشینی یا دستی سوراخ های منظم و دقیق بر روی سطح ایجاد می شود، البته در بسیاری از مواقع برای این کار از دریل هم استفاده می‌کنند.

البته صافی سطح برقو کاری به بورینگ کاری نمیرسد.

برقو زدن

عملیات استفاده از برقو کاری برای این است که در بسیاری از مواقع سوراخ های ایجاد شده توسط مته صاف و یک دست نیستند و اگر قرار باشد سوراخ ها از تلرانس مشخصی برخوردار باشد باید از ابزارهای برقو کاری استفاده شود. یکی از نکات بسیار مهم که باید از آن مطلع شوید این است که بسیاری از عملیات ها در انتها به برقو کاری منتهی می‌شود تا کار دارای کیفیت مطلوبی باشد.

برقو کاری چیست

به ابزاری که دارای چند لبه برنده است و در واقع یک ابزار برش گردان به شمار می رود برقو گفته می شود که با استفاده از آن این امکان برای شما فراهم می شود که سوراخ های ایجاد شده توسط مته را صاف و صیقلی کنید. پایین تصویر برقو قرار داده شده است که شما می توانید آنها را مشاهده کنید. در ساخت کل برقو ها از متریال های مختلف استفاده می‌شود اما در بیشتر مواقع این ابزار را از متریال فولاد می سازند.

انواع برقو های برقو کاری

آشنایی با برقو دستی

تصویری که در قسمت زیر مشاهده می کنید مربوط به یک برقو دستی است. اگر قصد دارید از این ابزار استفاده کنید بهتر است بدانید که برقو کاری با استفاده از این ابزار تنها توسط نیروی دست انجام می‌شود و برای برقو کاری توسط این ابزار هیچ دستگاهی دخالت نخواهد داشت. شاید برای شما سوال پیش بیاید که از این ابزار چگونه می توان استفاده کرد؟ در پاسخ به این سوال بهتر است بدانید این ابزار دارای سر مخروطی شکل می باشد تا شما بتوانید آن را به راحتی داخل سوراخ بفرستید و عملیات برقو کاری را با دقت هرچه تمام تر انجام دهید، چون برقو دستی دارای دقت بسیار بالایی می باشد.

برقو کاری دستی

برقو ماشینی

در این بخش از مقاله ی برقو کاری چیست قصد داریم شما را با دستگاه برقو ماشینی آشنا کنیم که فایل گیف آن در قسمت بالای مقاله گذاشته شده است و شما می توانید آن را مشاهده می کنید. شایان ذکر است بدانید که از دستگاه‌های برقو ماشینی بیشتر در صنعت استفاده می شود چون دارای سرعت بالاتر و دقت قابل قبولی نسبت به برقو دستی هستند، در نتیجه برقو کاری در تیراژ بالا توسط این دستگاه روند مثبتی را طی خواهد کرد.

جمع بندی

بسیاری از افراد برقو کاری را یک عملیات کم تاثیر تلقی می کنند اما در واقع اصلا به این صورت نیست و برقو کاری تاثیر بسیار زیادی در منظم شدن سطح سوراخ ایجاد شده توسط دریل و مته دارد.

برای ثبت سفارش قطعه مورد نظر خود با ما تماس بگیرید

logo