temcorubber logo

انواع فرآیند قالب گیری بادی

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

انواع فرآیند قالب گیری بادی

انواع فرآیند قالب گیری بادی

برای تولید ظروف پلاستیکی توخالی از فرآیند قالب گیری بادی استفاده می کنند.

یک توضیح ساده از اصل قالب گیری بادی یک بادکنک است. اگر هوا را به داخل یک لوله پلاستیکی که از هر طرف بسته است بجز نقطه ای که هوا وارد آن می شود، منفجر کنید ، این لوله منبسط می شود و به شکل قالب اطراف لوله در می آید. همانگونه که در مورد بالون وجود دارد ، هرچه لوله بیشتر کشیده شود ، نازک تر می شود.

این فرآیند با یک لوله گرم رزینی پلاستیکی به نام parison یا پریفرم شروع می شود. پریسون در داخل قالب تقسیم شده با یک حفره توخالی قرار می گیرد. سپس دو طرف قالب را بهم می چسبانند و لوله پریفرم را خارج و مهر می کنند. هوا به درون لوله دمیده می شود و دیواره رزین گرم را به شکل حفره منبسط می کند. قالب با آب جامد رزین به شکل قطعه خنک می شود. پس از خنک شدن ، قطعه از قالب خارج شده و اصلاح می شود.

قالب بادی

فرآیندی که توسط آن، محصولات بادی تولید میشوند به شرح زیر است:

  1. ابتدا پلاستیک با فرایند قالب گیری تزریقی به شکل پریفرم در می آید. شکل اولیه این پریفرم ها به گونه ای است که قسمت رزوه شده ی درب بطری به صورت پیشفرض روی آن درنظر گرفته شده است و نیازی به قالب گیری این منطقه نمی باشد.
  2. سپس این پریفرم برای گرم شدن به بخش مخصوص این کار فرستاده می شود.
  3. پریفرم ها اغلب با استفاده از دستگاه های گرم کننده مادون قرمز به دمای بالایی رسیده و برای فرآیند قالب گیری آماده می شوند.
  4. معمولاً پیش فرم با یک میله که به آن هسته یا core گفته می شود، کشیده می شود. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است.
  5. سپس هوای فشرده شده و قوی به داخل پریفرم دمیده می شود. این دمش باد که از مهمترین مراحل قالب گیری بادی می باشد، پریفرمی که در برابر حرارت نرم شده را آنقدر باد می کند تا به طور کامل به دیواره ی قالب فولادی اطرافش بچسبد.
  6. با استفاده از مکانیزمی که درون در نظر گرفته شده، پس از چسبیدن پریفرم به قالب ، به سرعت خنک و سفت می شود. این کار سختی و کیفیت محصول را بالا میبرد.
  7. در نهایت با باز شدن قالب پریفرمی که حالا به یک محصول کاربردی تبدیل شده از قالب خارح می شود. قسمت های اضافی آن اصلاح شده و برای مراحلی مثل حکاکی آماده میشود.

انواع فرآیند قالب گیری بادی

پلاستیک هایی که معمولا برای قالب گیری بادی کششی استفاده می شوند شامل انواع مواد ترموپلاستیک ها مانند اکریلونیتریل (AN)، پلی استایرنPS) ، PVC)، پلی آمید (PA)، پلی کربنات (PC)، پلی سولفون، استال، پلی آریلات،PP ، سورلین و پلی اتیلن ترفتالات (PET) هستند.

مزایای روش های مختلف قالب گیری بادی

  • کم هزینه بودن
  • بکارگیری حداقل ابزار
  • قدرت و سرعت تولید بالا
  • قابلیت قالب گیری اشکال مختلف و پیچیده
  • این روش محصولاتی که همگی قابل بازیافت هستند را تولید میکند.

معایب قالب گیری بادی

  • محدود به قطعات و محصواتی که توخالی هستند.
  • کنترل ضخامت دیواره محصول نهایی کمی دشوار است.

چند نوع فرآیند قالب گیری بادی داریم؟

همه این فرآیندها از دمیدن فشار هوا به درون قالب برای تولید یک محصول بادی مرغوب استفاده می کنند. از فرایند قالب گیری بادی برای ساخت بطری های پلاستیکی ، ظروف درب دار ، شیشه ها و سایر اشیا توخالی استفاده می شود.

این فرایند مشابه هنر سنتی شیشه کاری است. در آن روش به واسطه دمیدن در شیشه آن را به شکل دلخواه در می آوردند. قالب گیری بادی یک فرآیند دو مرحله ای است. مرحله اول قرار گرفتن یک لوله توخالی درون قالب ، که معمولاً از آن به عنوان پاریسون یا پریفرم یاد می شود ، سپس مرحله دوم باد کردن آن به شکل دلخواه. پریفرم باد شده به شکل قالب درآمده و پس از سرد شدن شکل خود را حفظ می کند. محصولاتی که از این طریه به بدست می آیند همگی سخت ، سبک و دارای نسبت حجم به وزن زیادی هستند.

گروه صنعتی تمکو متخصص طراحی و ساخت انواع قالب های لاستیک ، سیلیکونی و بادی پت و پلی اتیلن میباشد. تمکو با بهره گیری از مهندسان متخصص و با تجربه خود و با استفاده از به روز ترین روش های ساخت قالب در دنیا محصولی با کیفیت را به ارمغان می آورد.

شما میتوانید گروه صنعتی تمکو را در اینستاگرام و آپارات دنبال کنید.

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo