temcorubber logo

سیلیکون یا پلاستیک؟ کدامیک بهتر است؟

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

سلیکون یا پلاستیک؟

سیلیکون یا پلاستیک؟ کدامیک بهتر است؟

بیشتر مردم بر این عقیده هستند که کیسه های پلاستیکی و یا حتی لاستیکی آنچنان که به نظر می رسد برای محیط زیست مناسب نیستند.

اگر یک جست و جوی مختصر در فضای وب بکنید خواید یافت که کیسه های سیلیکونی به عنوان جایگزین خوبی برای پلاستیک های یکبار مصرف و ظروف پلاستیکی نگهداری مواد غذایی پیشنهاد می شود. شاید به دلیل فوتوژنیک بودن آنهاست که اینطور محبوب شده اند. ظروف سیلیکونی در رنگها مختلف یافت میشود و اغلب به اندازه کافی شفاف هستند که بتوان آنچه در داخل ظرف است را مشاهده کرد. اما شاید شما هنوز مردد هستید که کدامیک بهتر است؟ سیلیکون یا پلاستیک؟

سیلیکون یا پلاستیک

در نگاه اول ظروف سیلیکونی یک محصول ایده آل هستند و تمام مزایایی را که کیسه های پلاستیکی دارند از جمله سبک بودن ، انعطاف پذیری ، خاصیت کششی ، قابل شستشو و ضد آب بودن. برخی از افراد هم برای حمایت از مواد و محصولات سیلیکونی معتقدند که اینها بیشتر به لاستیک شباهت دارد تا پلاستیک و چون از شن و ماسه گرفته می شوkد یک محصول طبیعی هستند.

در صورتی که به دنبال سفارش و ساخت قالب محصول سیلیکونی هستید و یا قصد چاپ بر روی کیپد سیلیکونی خود را دارید با تمکو رابر تماس بگیرید.

CTA

گروه صنعتی تمکو رابر به عنوان اولین و تنها تولید کننده ی کیپد سیلیکونی در ایران مفتخر است که کلیه ی خدمات طراحی، ساخت و چاپ بر روی محصولات سیلیکونی شما را با طراحی رایگان و در هر تیراژی که مد نظر شماست در ارزان ترین حالت ممکن ارائه می دهد.

آیا سیلیکون زیست تخریب پذیر است؟

خیر ، سیلیکون قابل تجزیه و به‌طبع زیست تخریب پذیر نیست – حداقل در طول عمر طبیعی انسان این اتفاق نخواهد افتاد – اما اغلب به عنوان یک گزینه ای که سالم و سازگار با محیط زیست است ، معرفی می شود که تا حد زیادی نیز صحیح است.

سیلیکون دور ریز کمتری دارد و مواد شیمیایی و یا سمی بسیار کمتری را به ذخایر معدنی و آشامیدنی وارد میکند. بنابراین گزینه ی مناسبی برای نگهداری و پخت و پز مواد غذایی می باشد. به راحتی و به دفعات مکرر می توان از این ماده به جای پلاستیک‌های معمولی استفاده کرد. به عنوان مثال یک کیسه از جنس سیلیکون را می توان بارها و بارها ، به جای کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف استفاده کرد.

به طور کلی ، اگر از سیلیکون به جای یک ماده پلاستیکی یکبار مصرف استفاده شود ، می تواند انتخاب سازگارتری با محیط زیست باشد. مواد سیلیکونی بازیافت پذیری کم ، تقریبا غیر قابل تجزیه بودن از نظر بیولوژیکی و دارای اثرات مضر احتمالی برای سلامتی هستند. باوجود اینکه این مواد به اندازه شیشه ، پارچه یا کیسه های پارچه ای مومی یا حتی بسته بندی‌های فولادی ضد زنگ ، به راحتی قابل بازیافت ( فلز و شیشه) یا زیست تخریب پذیر (پارچه ای) نیستند.

سیلیکون یا پلاستیک

تفاوت اصلی پلاستیک با سیلیکون در ساخت آن است. همانطور که از نام آن پیداست ، اساس سیلیکون مبتنی بر سیلیس است اما شامل ترکیبات پتروشیمی نیز هست ، در حالی که پلاستیک ها کاملاً از مواد مشتق شده از سوخت های فسیلی ساخته می شوند.

سیلیکونی که در قالب سازی از آن استفاده میشود ، از ماده سیلیکون ورز داده شده به همراه هیدروکربن تولید شده است. هیدروکربن همان ماده ای است که به سیلیکون ویژگی های مفید یک پلاستیک را می دهد.

برخی از افراد می گویند چون سیلیكون به خوبی ترکیب شده است ، ایمنی کافی دارد ، اما برخی دیگر نگران این هستند كه هنوز موادی در سیلیکون وجود دارد كه بتواند وارد مواد غذایی شود ، به خصوص كه از این ماده در ظروف آشپزی نیز استفاده می شود ، و با دماهای بالا در تماس است.

از نظر علمی ، سیلیکون ترکیب بزرگی از پلیمرهای مرتبط با بخش اصلی اتم های سیلیسیم و اکسیژن متناوب است. سیلیکون یک عنصر نیمه فلزی در جدول تناوبی است و به خودی خود در جهان طبیعی یافت نمی شود ، اما به به واسطه ی نیمه هادی بودن تراشه های رایانه و استفاده از سیلیکون در این رشته ، شناخته شده است.

به طور مثال برای پخت یک ورق سیلیکونی که بسیار در بین عموم مردم رایج است ، سیلیس (SiO2) را تا دمای بسیار بالا گرم می کنیم. این کار باعث میشود که اتم های اصلی سیلیکون را از اکسیژن پیوند داده شده ، جدا کنیم. بهد از این مرحله آنچه که باقی مانده ، سیلیکون است (فقط Si). سپس این ماده با هیدروکربن ها که معمولاً از سوخت های فسیلی بدست می آیند مخلوط می شود و یک مونومر ایجاد می شود و سپس به یک پلیمر پیوند می خورد.

میزان خالص بودن این فرآیند ، مرغوب بودن و کیفیت سیلیکونی که در انتها به دست می آید را تعیین میکند.

آیا سیلیکون یک انتخاب سالم و سلامت میباشد؟

سیلیکون به طور گسترده ای توسط سازمانهایی مانند بهداشت کانادا و سازمان غذا و داروی ایالات متحده به عنوان یک ماده بی خطر پذیرفته می شود. سازمان بهداشت کانادا توصیه کرده است که هیچ خطری برای سلامتی در ارتباط با ظروف سیلیکونی وجود ندارد و لاستیک سیلیکون با غذا یا نوشیدنی واکنش نشان نمی دهد یا بخارات خطرناکی تولید نمی کند.

با این حال ، مطالعات زیادی در مورد سیلیکون انجام نشده است. طی مطالعه‌ای که بر روی مواد افزودنی و آلاینده های غذایی انجام گرفت نشان داد که سیلوکسان ها می توانند تا حدی به مواد غذایی ، به ویژه غذاهای چرب و غذاهایی که در دمای بالا ، بالاتر از 300 درجه فارنهایت ، وارد شوند.

سیلیکون یا پلاستیک

این مسئله که آیا این سیلوکسان ها اثراتی بر سلامتی دارند هنوز مورد بحث است و به کیفیت سیلیکون بستگی دارد. بنابراین عنوان کردن یک قانون کلی که برای انواع سیلیکون قاطعیت داشته باشد نیز دشوار است.

آیا سیلیکون جایگزینی ایمن برای پلاستیک های یکبار مصرف میباشد؟

سیلیکون یا پلاستیک

سیلیکون یا پلاستیک؟ تفاوت ها

اگر به دنبال تفاوت سیلیکون و پلاستیک هستید در ابتدا باید این دو متریال را بشناسید، اما بهتر است بدانید دلایل زیادی وجود دارد که باعث شده طی مدت چند سال سیلیکون بتواند جای پلاستیک را بگیرد. لازم است بدانید که دلایلی وجود دارد که باعث شده طی این مدت محبوبیت سیلیکون بیشتر از پلاستیک شود، یکی از دلایل این است که سیلیکون مانند پلاستیک قابلیت شکل گیری دارد و آن را در هر قالبی بریزند دقیقاً فرم قالب را به خود می گیرد.

این نکته را هم باید در نظر داشت که سیلیکون از دوام بیشتری نسبت به پلاستیک برخوردار است و در بسیاری از صنایع از آن استفاده می شود. و آخرین نکته که باعث شده تا متریال سیلیکون جایگاه خوبی بین تولیدکنندگان و مردم برای خود دست و پا کند تحمل هر دو درجه حرارت می باشد که باعث شده کاربردهای سیلیکون در ساخت قطعات بیشتر شود.

سیلیکون یا پلاستیک

چرا باید سیلیکون را جایگزین پلاستیک کرد؟

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا باید سیلیکون را جایگزین پلاستیک کرد؟ بهتر است بدانید که دلیل این مسئله تفاوت سیلیکون و پلاستیک می باشد، در واقع برای این که بتوان یک قطعه را با استفاده از متریال پلاستیک بسازید باید از نفت خام و مواد شیمیایی استفاده کنید.

همانطور که می دانید نفت خام جزو منابع تجدید ناپذیر می باشد، یعنی اگر تمام شود امکان جایگزین کردن آن وجود ندارد و نسل های آینده نمی توانند از این انرژی استفاده کنند، در نتیجه باید در حفظ منابع تجدید ناپذیر کوشا باشیم.

درثانی استفاده از این متریال باعث تخریب محیط زیست می شود اما برای ساخت یک قطعه سیلیکونی تنها کافی است سیلیکا موجود در شن را طی فرایندی به سیلیکون تبدیل کنید و در مرحله بعد قطعه مورد نظر خود را بسازیم.

سیلیکون یا پلاستیک؟

آیا در بین مواد مختلف سیلیکون یک انتخاب بهینه تر است؟

بستگی دارد اگر به جای پلاستیک یکبار مصرف که به راحتی قابل بازیافت نیست ، از سیلیکون استفاده شود ، انتخاب بهتری است ، زیرا چندین بار قابل استفاده است. همچنین ، پلاستیک ها به میکروپلاستیک تجزیه می شوند که در نهایت در منابع آب و خاک ما قرار می گیرند و به اقیانوس و بدن موجودات آبزی و در نهایت به بدن انسان راه پیدا می کنند.

اهمیت این مواد این است که سیلیکون ها به این شکل تجزیه نمی شوند و اینگونه اثرات مخرب را ندارند. با تمام این تفاسیر هنوز هم ، ظروف شیشه ای که می تواند به راحتی بازیافت شود ، یا یک کیسه کاغذی که زیست تخریب پذیر هستند ، همگی گزینه های بهتری هستند.

اما زمانیکه قصد استفاده از ظرف پلاستیکی سخت تری برای نگهداری مواد غذایی را داشتید ، بهتر است از شیشه (مخصوصاً برای مکان‌های گرم) یا ظروف پلاستیکی  PET یا  HDPE (برای دمای اتاق یا وسایل سردتر) استفاده کنید. چزا که هر دوی این مواد راحت تر از سیلیکون بازیافت می شوند.

ترکیبات زیست تخریب پذیر

سیلیکون مانند سایر ترکیبات ساخته شده توسط انسان تجزیه بیولوژیکی نمی کند. بنابراین مانند پلاستیک ها ، سیلیکون ها را نیز در یک محل دفن زباله قرار می دهند و با گذشت زمان تکه تکه می شوند اما به طور کامل تخریب نمی شوند.

برخی تحقیقات به پلی یورتان حاوی سیلیکون اشاره دارد که از مواد زیست سازگار ساخته شده است. این مواد می توانند به باکتری های موجود اجازه دهند تا بتوانند آن را هضم کنند. بنابراین گرچه در این مرحله سیلیکون ماده قابل تجزیه بیولوژیکی نیست ، اما اگر از مواد تشکیل دهنده مختلف ساخته شده باشد ، احتمال وجود آن وجود دارد که به راحتی تجزیه شود.

نحوه استفاده مجدد از سیلیکون

گرچه سیلیکون به راحتی قابل بازیافت نیست ، اما چند روش وجود دارد که می تواند احتمال بازیافت آن را بالا برد. پس از طی چند مرحله می توان سیلیکون قدیمی را مجدد در خانه استفاده کنید.

ابتدا سیلیکون را برش داده و خرد کنید و سپس سیلیکون تازه را به صورت پودر یا مایع از بازار تهیه کرده و به سیلیکون های کهنه اضافه کنید. اینکه چه مقدار سیلیکون جدید برای مخلوط شما لازم است به نوع سیلیکونی که می خواهید بازیافت کنید بستگی دارد. سپس ، سیلیکون باید در قالب قرار گرفته و پخت شود. سیلیکون قدیمی در واقع یک نوع تقویت کننده برای مرغوب تر بودن جنس کالای جدید شماست.

سیلیکون را می توان به عنوان بستری برای زمین بازی ، با رنده کردن و پخش کردن آن روی زمین زیر وسایل بازی کودک خود ، استفاده کنید. روش دیگر برای استفاده مجدد از آن به این گونه است که آن را به اندازه دلخواد بریده و به عنوان زیر قابلمه‌ای و یا قرار دادن اجسام داغ روی آن استفاده کنید. استفاده از آن در تجهیزات باغبانی نیز بسیار رایج است چرا که سیلیکون به راحتی قابل پاکسازی و شست و شو می باشد.

جمع بندی

امیدواریم که با خواندن این مقاله کمی به پاسخ این سوال که انتخاب سیلیکون یا پلاستیک چه مزایا و معایبی دارد نزدیک تر شده باشید. همانطور که در محتوا مطالعه کردید تفاوت سیلیکون و پلاستیک بسیار زیاد است و همین امر باعث شده تا استفاده از سیلیکون طی سال های اخیر رشد چشمگیری داشته باشد، این نکته مهم را در نظر داشته باشید که تولید قطعات سیلیکونی سرمایه بسیار کم و معقولی نیاز دارد.

گروه صنعتی تمکو رابر به عنوان اولین و تنها تولید کننده ی کیپد سیلیکونی در ایران مفتخر است که کلیه ی خدمات طراحی، ساخت و چاپ بر روی صفحه کلید سیلیکونی را با طراحی رایگان و در هر تیراژی که مد نظر شماست در ارزان ترین حالت ممکن ارائه می دهد.

CTA

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo