temcorubber logo

راهكارهاي تزريق پلاستيك دو جنس (دو شات)

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

تزريق پلاستيك دو جنس

راهكارهاي تزريق پلاستيك دو جنس (دو شات)

راهكارهاي تزریق پلاستیک دو جنس (دو شات) چیست؟ این هفته مقاله ارسالی شرکت نکو بهینه ماشین استثنا برای شما گرامیان منتشر می گردد. که پیشاپیش به عنوان مسوول سایت فارسی از شما عذر می طلبم.

به گزارش صنایع پلاستیک، کسانی که با تزریق پلاستیک دو جنس آشنا نیستند، قطعا در نظرشان روشی پیچیده و مشکل خواهد بود چرا که حین پروسه تزریق، ماده دومی اضافه می گردد.

تزریق پلاستیک دو جنس روشی کاربردی برای تولید قطعات با دو تا ماده گوناگون، دورنگ و پیچیده است.

از مزایای این نوع تزریق،

  • هزینه تمام شده کمتر
  • کاهش ضایعات و هزینه تولید قطعات معیوب
  • افزایش دقت و کیفیت محصول نهایی
  • افزایش تیراژ تولید

راه کارهای اندکی برای تزریق دو جنس وجود دارد که از آن میان می توان، قالب چرخان، مغزی متحرک قالب و روش دو مرحله ای را نام برد.

در دو روش اول، دو یونیت تزریق پلاستیک و دو رانر وجود دارد.

در روش آخر، در اکثر موارد دو قالب مجزا برای هر ماده مورد استفاده قرار می گیرد اما گاهاً با یک قالب استفاده از دو رانر نیز می توان قطعه ای با دو جنس را تولید کرد. در این صورت قطعه بصورت دستی یا توسط ربات برای تزریق ماده دوم جابجا شده و مقابل نازل دوم برای تزریق قرار می گیرد.

تزریق پلاستیک ؛ قابلیت ترکیب شدن

نکته ی مهم در تزریق پلاستیک دو جنس، قابلیت مواد برای استفاده باهم است. برای تزریق ماده دوم به بخش های خالی و حفرات قطعه، قابلیت ترکیب شدن دو ماده ای که استفاده می شوند بسیار حائز اهمیت است چرا که برخی مواد تمایل و امکان چسبندگی به یکدیگر را ندارند.

تجربه نشان می دهد که بهترین ماده برای تزریق دوم TPU یا TPE و بهترین مواد برای شات یا تزریق اول PP، PC و ABS هستند. در برخی موارد نیز ماده اول و دوم یکسان هستند ولی برای تزریق پلاستیک در مرحله دوم رنگ یا افزودنی های متفاوتی اضافه می شود.
قالب چرخان برای تزریق دو جنس راحت ترین روش است، البته پیچیدگی ها، نکات مهم و قابل توجهی در طراحی و ساخت قالب این نوع وجود دارد.

تزریق پلاستیک ؛ صفحه چرخان درون قالب

درون قالب یک صفحه چرخان بکار رفته، که توسط سیستم هیدرولیک هدایت می شود. این مورد باعث افزایش پیچیدگی در طراحی قالب می شود و اصولاً در روش هایی که تعداد شات دوم زیاد نیست معمول می باشد.

قالب چرخان دو معنی و طراحی متفاوت برای اکثر قالب سازان دارد. در طراحی ساده تر یک صفحه ی عمودی قالب روی سطح صفحه دستگاه قرار دارد که حول محور بصورت عمودی برای تزریق دوم می چرخد.

در طراحی پیچیده تر، قالب بصورت یک مکعب چرخان طراحی می شود و بسته به نوع  قطعه و شات های مختلفی که به آن تزریق می شود از دو تا چهار وجه این مکعب برای قالب، طراحی می شود و مکعب بصورت دورانی می چرخد و هر سطح مکعب برای تزریق،  جلوی نازل قرار می گیرد. این نوع از قالب های چرخان پیچیدگی و هزینه بیشتری برای ساخت و طراحی دارد.

مغزی متحرک

روش دیگری که برای تزریق دو جنس به کار برده می شود همان گونه که در بالا اشاره شد مغزی متحرک است که نیاز به صفحه چرخان در قالب ندارد. سمبه و ماتریس شبیه قالب های نرمال طراحی شده: یک قطعه، یک کویته.

مغزی متحرک درون قالب حرکت کرده و برای تزریق شات دوم در قطعه در جای مناسب قرار می گیرد. قالب بسته و تزریق اول انجام می شود. سپس مغزی مربوط به شات اول کنار رفته و مغزی شات دوم در محل مناسب ست شده و تزریق دوم انجام می شود.

روش دو مرحله ای (overmolding) نام دارد. در این روش اصولا یک قطعه با پلاستیک سخت تولید شده و طی تزریق پلاستیک در مرحله دوم لایه ای از پلاستیک نرم تر (عموما لاستیک) تزریق شده و سطح قطعه اول را می پوشاند. برای تولید قطعات لمسی که اصولا سطح نرمی دارند، روش چند قالبی برای تزریق دو نوع پلاستیک بسیار کاربردی است.

قطعه اول عموما با پلاستیک سخت تولید شده، برای تزریق پلاستیک نرم تر به سطح قطعه اول در برخی طراحی ها از دو قالب و در برخی موارد نیز از یک قالب با دو رانر استفاده می شود. قطعه اولیه برای تزریق پلاستیک در مرحله دوم بصورت دستی یا بصورت خودکار (توسط ربات) در جلوی نازل دوم قرار میگیرد.

تزريق پلاستيك دو جنس

 

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

یک پاسخ

  1. اگر استفاده از این روش تیراژ تولید را بالا ببرد واقعا عالی است

    متشکر از محتوا خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo