temcorubber logo

اسیدکاری یا حکاکی قالب چگونه انجام می‌شوند؟

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

اسیدکاری یا حکاکی قالب

روی کاغذ، اسیدکاری یا حکاکی قالب را می‌توان به عنوان روشها‌یی برای برش خطوط روی سطوح سخت (مانند فلزات) در نظر گرفت. ولی میان این دو یک تفاوت بزرگ وجود دارد، اسیدکاری یک فرآیند شیمیایی و حکاکی یک فرایند فیزیکی است.

اسیدکاری از یک ماده شیمیایی به عنوان لایه‌بردار استفاده می‌کند تا لایه‌های قالب را بردارد. این روش برای طراحی‌های پیچیده و  دقیق مناسب است. در حکاکی یک شی تیز قسمتی از قالب را برمی‌دارد تا طرح مورد نظر را روی قالب بیاندازد. نقره یکی از معمول‌ترین مواد اولیه مورد استفاده در هر دو این روش‌هاست. در صنایع مختلف از نقره حکاکی شده، به روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه اسیدکاری یا حکاکی قالب را بیشتر توضیح می‌دهیم.

اسیدکاری یا حکاکی قالب روش اسیدکاری

اسیدکاری

در طی یک فرایند اسیدی کنترل شده، با اسید‌کاری می‌توان قطعات بسیار پیچیده‌ای را تولید کرد. این روش را می‌توان بر طیف گسترده‌ای از فلزات از جمله نقره، استیل ضد زنگ، مس، برنج، آلومینیوم و… استفاده کرد و قطعاتی را به وجود آورد که هم دقیق هستند هم از نظر اقتصادی به صرفه هستند. در مقایسه با حکاکی، اسید‌کاری هزینه کمتری دارد و برای کسانی مناسب است که مهلت کمی برای ساخت قطعات مختلف دارند.

هزینه تولید قطعات پیچیده با قطعات ساده به یک مقدار مساوی است زیرا بدون توجه به طرح مورد نظر، همه قطعات باید مورد بررسی دقیق قرار گرفته و مرحله اسید‌کاری را پشت سر بگذارند.

از آنجا که قسمت‌هایی که قرار نیست برداشته شوند توسط یک لایه محافظی پوشانده می‌شوند، تاثیری از اسید دریافت نمی‌کنند و بعد از پروسه اسید‌کاری دست نخورده باقی می‌مانند. استفاده از این روش فشاری به قسمت‌های دست‌ نخورده ئارد نمی‌کند.

این روش باعث صرفه‌جویی در هزینه و وقت می‌شود چرا که همه طرح‌ها قبل از شروع فرایند ویرایش و تایید شده‌اند. بزرگ‌ترین مزیت این روش این است که اسید‌کاری را می‌توان بر فلزات مختلفی استفاده کرد.

اسیدکاری یا حکاکی قالب با لیزر

حکاکی

سال‌ها قبل انسان توانایی شکل دادن به فلزات را کشف کرد. از آن زمان انسان‌ها برای زیبایی، شخصی‌سازی یا صنعت روی آن تغییراتی ایجاد کردند.

آهن‌ و فلزات مواد پیچیده‌ای هستند، رسانا، واکنش‌پذیر و متشکل از مواد شیمیایی هستند و بسیاری از آلیاژ‌ها را تشکیل می‌دهند.

نوع ابزاری که می‌خواهید با آن حکاکی را انجام دهید به نوع فلز بستگی دارد:

  • فولاد ضد زنگ آلومینیوم
  • آلومینیوم آنودایز شده
  • فلزات سخت شده
  • آلیاژ فولاد
  • آلیاژهای تیتانیوم و تیتانیوم
  • کاربیدها
  • برنجی
  • مس
  • فلزات گرانبها
  • فلزات روکش‌دار

از حکاکی برای حک کردن متن، لوگو، عکس، عدد، کدهای دو بعدی و … روی فلزات استفاده می‌شود. صنعت حکاکی در عرصه جواهرات، پزشکی، اتومبیل‌سازی، هوانوردی، تولید انرژی و … هم وارد شده است و تاثیرات بسیار زیادی بر آن‌ها گذاشته است.

حکاکی روی فلزها را می‌توان توسط لیزر و دستگاه حکاکی انجام داد. در حکاکی لیزری فقط سطح فلز به دمای ذوب می‌رسد و بقیه فلز دست نخورده باقی می‌ماند. اکسیدهای تولید شده در این فرایند باعث می‌شود که حکاکی واضح‌تر دیده شود.

حکاکی با دستگاه حکاکی هم بدین صورت است که یک الماس برش‌کاری به دستگاه وصل است و می‌توان خط‌های ظریف و دقیقی را روی صفحات باریک از فلزات مختلف بیاندازد. این روش را می‌توان بر الیاژ‌هایی که سختی بالایی دارند مانند فولاد و اهن هم استفاده کرد.

یکی از روش‌های اسیدکاری یا حکاکی قالب باید متناسب با نیاز کاخانه و بازار و با توجه به تعداد قطعات تولیدی باید انتخاب شود.

منبع: Qualitetch

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo