temcorubber logo

پردازش لاستیک – آشنایی کامل با پردازش لاستیک قالبی

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

پردازش لاستیک - آشنایی کامل با پردازش لاستیک قالبی

پردازش لاستیک – آشنایی کامل با پردازش لاستیک قالبی

برای کاربردهای کلان قفسه­‌ای از محورها روی یک گردونه قرار می­‌گیرند. هنگامی که لوله­‌ها سر جای خود قرار گرفتند، گردونه به حرکت در می‌­آید تا پختن اتوکلاو انجام گیرد. پس از پخت قطعات­ حاصله از محورها جدا می‌شوند.

در بیشتر موارد این قطعات به ماشین شستشو منتقل می‌­شوند تا از عناصر منتشر شده و مواد دیگر استفاده شده در طی فرایند پاک شوند. پس از شستن قطعات انتهای آن با استفاده از اره برقی صیقل داده می‌­شوند.

کاربردهای معمولی قطعات محوری شکل در قطعات یک‌دستی است که در هنگام خم کردن دچار پیچ‌­خوردگی شده‌­اند. خم­ های ساده 90 درجه و همچنین خم شدن­‌های پیچیده‌­تر چندگانه در این فرآیند رایج است. امروزه بیشتر موادی که در بازار رایجند برای شکل گیری محوری با سختی سنجی 50-80 مناسب هستند.

سوراخ کاری

فرآیند سوراخ کاری یک عمل ثانویه است که در صورت نیاز به سوراخ­‌هایی از هر شکل و اندازه در پروفایل اکستروژن مورد استفاده قرار می­‌گیرد. در این فرایند نوعی سوزن برای سوراخ کردن بکار می‌­رود و این روند با همان روشی انجام می‌­شود که در برش قالبی استفاده می‌­شود.

پردازش لاستیک - آشنایی کامل با پردازش لاستیک قالبی

کاربرد معمولی سوراخ‌­کاری زمانی است که اکستروژن به منظور اهداف ایمنی به سوراخ­های پیچ‌دار نیاز دارد. امروزه بیشتر مواد موجود در بازار برای این فرآیند مناسب هستند.

اتصال زنی

فرآیند اتصال زنی یک عمل ثانویه است و هنگامی که یک حلقه متصل بی­‌انتها در پروفایل اکسترودی و قطعه نهایی لازم است، این فرایند کاربرد دارد. این فرایند می‌­تواند یک روش مقرون به صرفه‌­تر پردازش نسبت به قالب‌گیری باشد زیرا ابزارآلات می­‌توانند بسیار ارزانتر تمام شوند.

این روند با اکسترود کردن پروفایل مشخص شده در تصویر توده آغاز می‌­شود. سپس مواد با استفاده از يكي از روش­‌هاي پخت، اتوکلاو، حمام نمک و یا مایکرو ویو پخته می‌­شود. زمانی که مواد پخته شد، بر اساس محیط دور محصول برش داده می­‌شود. حالا این قسمت برای اتصال زنی آماده است. دو روش برای اتصال زدن وجود دارد. اتصال زنی سرد و قالب‌گیری اتصال.

 فرایند اتصال سرد که در آن دو انتهای اکستروژن با استفاده از یک چسب سازگار با لاستیک به هم متصل می‌شوند تا یک حلقه بی‌­پایان ایجاد شود. این فرآیند در کاربردهای استاتیک مناسب است، زیرا در آن نیازی به تقلای شدید برای اتصال نیست.

به طور کلی هیچ ابزار اضافی در این فرایند وجود ندارد، بنابراین هزینه­‌ها بصرفه است. این روند بسیار ساده است. چسب بر روی هر دو انتهای اکستروژن مالیده می‌­شود و به خوبی فشرده می­‌شوند تا خشک شوند، ممکن است چند قطره چسب بر روی سطح بیرونی پروفایل بچکد که کاملاً متداول است.

دومین روش اتصال زنی که معمولاً مورد استفاده قرار می‌­گیرد فرایندی است به نام قالب‌بندی اتصال. این فرآیند با استفاده از قالب­‌های اتصال در پیکربندی پروفایل، شامل یک اتصال پیوند خورده مکانیکی است. به زبانی ساده اتصال­‌ها با استفاده از گرما، فشار و لاستیک نپخته و دقیقاً شبیه فرآیند قالب‌گیری پیوند می­‌خورند. چندین مزیت در این فرآیند وجود دارد.

در مرحله اول استحکام پیوند در اتصال گرم از روش پیوند سرد بهتر است. اگر در جایی نیاز باشد که قطعه به هر میزانی کشیده شود، این روند را توصیه م‌ی­کنیم. نه تنها م‌ی­توان یک اکستروژن را بی‌انتها اتصال زد، بلکه اگر به طراحی قاب تصویر نیاز باشد، می­توان گوشه­‌ها را به صورت قالب ریزی شده اتصال زد تا به نتیجه مطلوب برسیم.

بیشتر مواد الاستومری موجود با این فرآیند سازگار است. به طور معمول متداول‌­ترین کاربرد این فرآیند استفاده در واشر دور توخالی است.

پردازش لاستیک - آشنایی کامل با پردازش لاستیک قالبیپردازش لاستیک

پردازش لاستیک شامل: برش، تراش، لوله گذاری محوری شکل، سوراخ کاری و اتصال زنی است که در ادامه به هریک از این جزئیات اشاره شده است.

برش لاستیک

یکی از فرایندهای پردازش لاستیک، برش لاستیک است که بعد از خارج شدن نمونه قالب‌گیری شده اجرای آن از اهمیت ویژه ایی برخوردار است. فرایند برش لاستیک درست مانند پختن کلوچه با استفاده از کلوچه بُر است. مواد چه به صورت ورق یا نوار داخل یک دستگاه ریخته می‌­شوند و درون این دستگاه قالب یا قالب­‌ها قرار دارند و در ادامه با فشار به سمت پایین دستگاه برده می­‌شوند و به شکل‌­های مورد نظر برش می‌­یابند.

قالب­‌های خط کشی فولادی ابزارالاتی هستند که برای برش قالبی لاستیک­‌های سفارشی استفاده می‌­شوند. این ابزارالات تیغ­‌های تیزی هستند و در مقابل سخت‌­ترین عملیات تولید تاب می­‌آورند.

معیارهای چندی وجود دارد که زمانی که تصمیم می­‌گیرید که آیا روند برش قالب انتخاب مطلوبی برای استفاده مورد نظر شماست یا نه، باید آن را در نظر آورید. یک نکته ضخامت مواد است – ضخامت مواد از 0.25 یا کمتر برای این فرایند مناسب هستند. مواد ضخیم‌­تر از 25/0 می­‌تواند محصول را دارای تورفتگی کند، یعنی وقتی ماده (بعد از برش) از لبه بیرونی حالت مقعر دارد. چنین تورفتگی شاید در عملکرد محصول تاثیر داشته یا نداشته باشد.

برش لاستیک

معیارهای دیگر که باید در نظر بگیریم این است که آیا قطعه متشکل از  لبه قائمه یا 90 درجه است یا خیر. اگر چنین است، می­‌توان برش را انجام داد. اگر شعاعی در لبه باشد، فرآیند برش قالب ممکن نیست و در عوض فرایند قالب گیری بکار می‌­رود.

کاربردهای ممکن در برش قالبی شامل هر قطعه مسطحی است که معیارهای فوق را برآورده کند. بسیاری از مواد الاستومری و غیر الاستومری برای برش مناسبند و تقریباً همه مواد الاستومری موجود در بازار برش قالبی می­‌پذیرند. برخی از مواد غیر الاستومری مانند میلار و چوب پنبه نیز گزینه­‌های خوبی برای این فرآیند هستند.

ماشین تراش لاستیک

تراش لاستیک نیز در پردازش لاستیک استفاده می شود. فرایند تراش لاستیک مستلزم اکسترود کردن لوله­‌ای لاستیک و برش آن به طول مشخص، کشیدن آن روی محور (مندرل)، پخت مواد و سپس خرد کردن OD و برش قسمت نهایی به طول مورد نظر با استفاده از ماشین تراش است.

تراش لاستیک

قطعات مناسب برای استفاده این فرآیند واشرهایی است که برای تحمل بالا نیازمند توجه زیادی هستند. قطعات برش خورده قائمه (90 درجه) بهترین قطعات مناسب برای این فرآیند هستند. با این حال در برخی موارد یک لبه آجدار می تواند بکار رود. بیشتر مواد الاستومری موجود امروزه با استفاده از تراش ماشینی قابل تولید هستند.

کاربردهای معمول این فرآیند همه چیز از واشرهای کوچک بکار رفته در شیلنگ­‌های باغ گرفته تا واشرهای بزرگ بکار رفته در مهر و موم کردن سطل یا درب‌های طبل است. به طور کلی کاربرد­های کلان این فرآیند برای تولید بسیار مناسب­ است.

لوله ­گذاری محوری شکل

شکل دهی محوری لاستیک (مندرل) فرایندی هم فشرده و هم بی‌نظیر است که در پردازش لاستیک با توجه به شکل قطعه مورد توجه قرار می گیرد. این فرآیند با برش لایه خارجی و رسیدن به قطر مشخص خارجی و داخلی شروع می‌­شود و در ادامه به طول مشخصی بریده می‌­شود. سپس از طریق فرآیندی به نام «چسباندن» لوله­‌ها بر روی محور قرار داده یا فشرده می‌­شوند تا شکل نهایی حاصل شود.

برش لاستیک

 

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo