temcorubber logo

پانتوگرافی کف قالب پلی اتیلن

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

پلی اتیلن

حک هرگونه علامت و لوگو خاص دلخواه در پاشنه و یا بدنه بطری های پلی اتیلن برای مشتریان انجام می گردد و در متن مقاله توضیح داده ایم.

در قالب ­گیری بادی اکستروژن، پلاستیک ذوب شده و به داخل یک لوله توخالی (پاریسون) اکسترود می‌­شود. سپس این پاریسون با بستن در قالب فلزی خنک شده محبوس می‌­شود.

سپس هوا به داخل پاریسون دمیده می‌­شود و آن را به شکل بطری توخالی، ظرف یا قطعه در می‌­آورد. بعد از اینکه پلاستیک به اندازه کافی خنک شد، قالب باز و قطعه خارج می‌­شود.

مداوم و متناوب، دو تغییر در قالب‌­ گیری بادی اکستروژن هستند. در قالب ­گیری بادی اکستروژن مداوم، پاریسون به طور مداوم اکسترود شده و قطعات جداگانه توسط چاقوی مناسب بریده می‌­شوند.

در قالب ­گیری بادی متناوب، دو فرایند وجود دارد: متناوب مستقیم مانند قالب ­گیری تزریقی است که به موجب آن پیچ می‌­چرخد، سپس متوقف شده و مذاب را به بیرون هل می‌­دهد.

با استفاده از روش انباره، یک انباره پلاستیک ذوب شده را جمع می‌کند و وقتی قالب قبلی خنک شد و پلاستیک کافی جمع شد، یک میله پلاستیک ذوب شده را هل می‌­دهد و پاریسون را تشکیل می‌دهد.

در این حالت ممکن است پیچ به طور مداوم یا متناوب بچرخد. با اکستروژن مداوم، وزن پاریسون را می­‌کشد و کالیبراسیون ضخامت دیواره را دشوار می‌­کند.

روش‌­های سر جمع کننده یا پیچ رفت و برگشتی از سیستم­‌های هیدرولیکی استفاده می­‌کنند تا با تنظیم شکاف قالب توسط دستگاه برنامه ­ریزی پاریسون، سرعت وزنه را کاهش داده و کنترل دقیق ضخامت دیواره را کنترل کنند.

 

پلی اتیلن ؛ فرآیندهای قالب گیری بادی اکستروژن

ممکن است به صورت مداوم (اکستروژن مداوم پاریسون) یا متناوب باشد. انواع تجهیزات این فرایند را می­‌توان به صورت زیر دسته ‌بندی کرد:

تجهیزات اکستروژن مداوم

  • سیستم قالب ­گیری بادی چرخ­دنده چرخشی
  • ماشین آلات شاتل

ماشین آلات اکستروژن متناوب

  • ماشین آلات پیچ متقابل
  • ماشین آلات سر انباره

نمونه‌­هایی از قطعات ساخته شده توسط فرآیند قالب گیری بادی اکستروژن شامل بیشتر محصولات توخالی پلی اتیلن، بطری­‌های شیر، بطری­‌های شامپو، مجاری خودرو، قوطی‌­های آبیاری و قطعات صنعتی توخالی است.

از مزایای قالب­ گیری بادی می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه کم ابزار و قالب
  • نرخ تولید سریع
  • توانایی قالب بخشی پیچیده دستگیره­‌ها را می‌­توان در طراحی گنجانید.

از معایب قالب­ گیری بادی می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محدود به قطعات توخالی
  • مقاومت کم
  • برای افزایش خواص مانع
  • از لایه­‌های مختلف مواد استفاده می‌­شود بنابراین قابل بازیافت نیست.

پلی اتیلن ؛ قطع کردن چرخش

ظروفی مانند جارها (بطری ها با دهانه بزرگ) به دلیل فرآیند قالب­ گیری، اغلب مواد اضافی دارند که با چرخاندن چاقو به دور ظرف که مواد را از بین می‌­برد، قطع می­‌شوند.

سپس این پلاستیک اضافی برای ایجاد قالب‌های جدید بازیافت می‌شود. صاف‌کننده چرخشی روی تعدادی از مواد مانند پی‌وی­‌سی، اچ‌دی­‌پی‌ای و پی‌ای + ال­‌دی‌پی‌ای استفاده می‌شود.

انواع مختلفی از مواد دارای خصوصیات فیزیکی خاص خود هستند که در قطع کردن تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، قطع کردن قالب‌­های تولید شده از مواد آمورف، بسیار دشوارتر از مواد بلوری است.

از تیغه­‌های روکش‌­دار تیتانیوم اغلب به جای فولاد استاندارد استفاده می­‌شود تا عمر را با ضریب 30 برابر افزایش دهد.

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo