temcorubber logo

نرم‌افزارهای مهندسی مکانیک

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

معرفی نرم‌افزارهای مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک یکی از شاخه‌های مهندسی است که شامل طراحی، ساخت و راه‌اندازی دستگاه‌ها و ماشین‌ها می‌شود. به همین دلیل است که استفاده از نرم‌افزارهای مهندسی مکانیک در صنایع مختلف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این مقاله، به بررسی برخی از پرکاربردترین نرم‌افزارهای مهندسی مکانیک می‌پردازیم. 

نرم‌افزار CATIA

CATIA یک نرم‌افزار حرفه‌ای است که بیشتر برای پروژه‌های هوافضا بکار می‌رود. این برنامه به طور اختصاصی برای طراحی‌های پیچیده و دقیق طراحی شده است. این نرم‌افزار تمام نیازهای مهندسان در طراحی مدل‌های سه بعدی را برآورده می‌کند. 

نرم‌افزار SOLIDWORK

SOLIDWORK یک نرم‌افزار مدل‌سازی عالی برای مهندسان و طراحان سه بعدی است. این برنامه یک ابزار کامل و قدرتمند برای ایجاد مدل‌های مکانیکی مبتکرانه و جدید است که رابط کاربرپسند و بسیار ساده‌ای دارد. 

نرم‌افزار مهندسی مکانیک SOLIDWORKS

نرم‌افزار ABAQUS

نرم‌افزار ABAQUS یک ابزار قدرتمند برای تجزیه و تحلیل المان محدود (FEM) است. این نرم‌افزار توانایی حل مسائل ساده خطی تا مدلسازی‌های غیرخطی بسیار پیچیده را دارد. این نرم‌افزار به دلیل داشتن المان‌های گسترده، امکان مدل‌سازی هر نوع هندسه‌ای را فراهم می‌کند. 

نرم‌افزار FLUENT

نرم‌افزار FLUENT یکی از نرم‌افزارهای کاربردی مهندسی مکانیک در زمینه دینامیک سیالات محاسباتی است. از این نرم‌افزار به منظور مدل کردن جریان سیال و انتقال حرارت استفاده می‌شود. این نرم‌افزار قابلیت کار بر روی هندسه‌های پیچیده دو بعدی و سه بعدی را دارد. 

نرم‌افزار MATLAB

نرم‌افزار MATLAB یک نرم‌افزار کاربردی در زمینه محاسبات عددی است. این نرم‌افزار مختص رشته مهندسی مکانیک نیست و در رشته‌های دیگر از قبیل برق، کامپیوتر و .. نیز کاربرد دارد. 

نرم‌افزار AutoCad

نرم‌افزار AutoCad یک ابزار قدرتمند برای ترسیمات فنی و مهندسی است. این نرم‌افزار با این که به عنوان نرم‌افزار اصلی رشته معماری شناخته می‌شود اما در بین رشته‌های دیگر از جمله مهندسی مکانیک نیز کاربرد دارد. 

نرم‌افزار Autodesk Inventor

نرم‌افزار Autodesk Inventor یک ابزار کامل و قدرتمند برای طراحی ماشین‌آلات و مکانیزم‌های ساده و پیچیده است که موجب افزایش سرعت و بهبود طراحی قطعات مکانیکی و فرآیندهای ساخت می‌شود. 

نرم‌افزار MathCad

نرم‌افزار MathCad برای هر مهندس مکانیک ضروری است. این نرم‌افزار به کاربر امکان انجام محاسبات در یک سند و افزودن تصاویر و متن مرتبط به آن برای توضیح کار خود را می‌دهد. 

نرم‌افزار ProE

ProE یک نرم‌افزار CAD سه بعدی است که امکان مدل‌سازی اسمبلی، تجزیه و تحلیل المان محدود، مدل‌سازی سطح NURBS و … را برای مهندس مکانیک فراهم می‌سازد. این نرم‌افزار یک گزینه عالی برای مدل‌سازی سریع قطعات مکانیکی به شمار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید.

نرم‌افزار ANSYS

نرم‌افزار ANSYS بهترین گزینه برای ترسیم هندسه و تولید شبکه‌های محاسباتی است. قابلیت‌های منحصر به فرد این نرم‌افزار باعث کاهش زمان حل شبیه‌سازی عددی در رشته مهندسی مکانیک می‌شود. 

نرم‌افزار ANSYS

نرم‌افزار PowerMill

PowerMill یکی از بهترین گزینه‌های طراحی و ماشین‌کاری قطعات به کمک کامپیوتر است. مهندسان مکانیک از این نرم‌افزار در قالب‌سازی، قطعه‌سازی و صنعت خودرو و هوافضا به طور گسترده استفاده می‌کنند. 

نرم‌افزار COMSOL Multiphysics

COMSOL Multiphysics یک نرم‌افزار قوی مهندسی مکانیک در زمینه‌ی حل معادلات دیفرانسیل سیستم‌های غیرخطی به کمک سیستم‌های جزئی و المان محدود در فضاهای یک، دو و سه بعدی محسوب می‌شود. 

نرم‌افزار CREO

نرم‌افزار CREO نرم‌افزار قدرتمندی در زمینه‌ی طراحی، ساخت و مهندسی است. از این نرم‌افزار در صنایع خودروسازی، قطعه‌سازی و قالب‌سازی به منظور طراحی سه بعدی استفاده می‌شود. 

در گروه صنعتی تمکو رابر مهندسین توانمندمان با بهره گیری از نرم افزارهای قدرتمند نام برده شده قادر به آماده سازی طراحی قطعه مورد نظر شما و ساخت آن میباشند. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع بع انواع روش های ساخت به قسمت قطعه سازی مراجع فرمایید.

لینک منبع: vit.edu

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo