temcorubber logo

مقایسه بین قالب بادی و قالب تزریقی

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

مقایسه بین قالب بادی و قالب تزریقی

تفاوت قالب بادی و قالب تزریقی

بسته به نوع کاربرد و نوع قطعه­‌ای که میخواهید تولید کنید هنگام ایجاد محصولی که به قالب‌گیری قطعات پلاستیکی نیاز دارد، فرایندهای مختلفی برای انتخاب در پیش‌رو دارید. قالب تزریقی و قالب بادی دو تا از محبوب‌­ترین روش­‌های تولید قطعات پلاستیکی با کیفیت بالا و مقرون به صرفه هستند.

تفاوت قالب بادی و تزریقی

اما قبل از اینکه به تحقیق در مورد قالب­‌سازی و تولید قطعات مختلف بپردازید، باید با تفاوت بین این دو فرآیند آشنا باشید. در اینجا یک راهنمای سریع برای کمک به شما در تفکیک این دو وجود دارد.

قالب بادی چیست؟

روند قالب­‌گیری بادی از فرایند دمیدن در شیشه برای تولید اشیاء توخالی شیشه‌ای نشئت گرفته شده است. فرایند قالب­‌گیری بادی برای تولید اشیای توخالی یک تکه با حجم بالا طراحی شده است. اگر شما باید بطری­‌های زیادی درست کنید، این روش قالب‌گیری برای شما مناسب است. قالب­‌گیری بادی باعث ایجاد ظروف کاملاً یکنواخت و دارای دیواره‌­های نازک می­‌شود و می‌­تواند مقرون به صرفه باشد.

مزایای قالب گیری بادی

هزینه­‌های قالب­‌گیری بادی در مقایسه با قالب­‌گیری تزریقی کمتر است، هزینه­‌های ماشین آلات نیز معمولاً کمتر است. ساخت یک پارچه دارند، به‌طوری که دیگر نیازی به اتصال نیمه‌­های قطعه نباشد که می‌­تواند به شکل ‌هایی درآید که قالب تزریقی نمی­‌تواند تولید کند.

قالب گیری بادی اکستروژن

فرایند قالب‌گیری بادی

با قالب‌گیری بادی، یک لوله پلاستیکی داغ می‌­شود و با هوا پر می‌­شود تا به یک بالون پلاستیک داغ تبدیل شود که به آن “پاریسون” می‌گویند. سپس یک قالب در اطراف آن گیر می‌­شود، پلاستیک را به دام می‌­اندازد در حالی که هوا همچنان پاریسون را به شکل قسمتی که می‌­خواهید پر می­‌کند. اندازه دستگاه و هزینه­‌های مربوط به آن برای تولید یک محصول قالب بادی بر اساس وزن ضرب پلاستیکی استفاده شده در قالب است.

قالب­‌های بادی از نظر طراحی آزادی بیشتری بین دو نیمه قالب دارند؛ زیرا هر نیمه قالب شکل دیواره خود را تشکیل می‌­دهد. با قالب بادی، ایجاد قالب مهم است اما متغیرهایی مانند نازک شدن دیواره، نشت هوا، فلاش و رگه­‌هایی نیز وجود دارد که باید کنترل شوند. به عنوان مثال، تغییر ضخامت دیواره اغلب عاملی اساسی است که طراحان محصول باید در نظر بگیرند. کنترل کیفیت بخش مهمی از این فرآیند است. و مهم این است که به دنبال طراحان و تولیدکنندگانی بگردید که واجد شرایط و آموزش دیده برای اندازه‌گیری، نظارت و بهبود هر جنبه از محصول باشند.

نمونه‌­هایی از قطعات و محصولاتی که با استفاده از قالب‌گیری بادی ایجاد می­‌شوند: بطری­‌های آب، شامپو و بطری­‌های کوچک دیگر، قطعات خودرو، نیمکت‌­ها و صندلی­‌های استادیوم، قوطی­‌های آبیاری، کلمن‌ها یا هر نوع قطعات توخالی دیگر.

قالب بادی و تزریقی

قالب­‌گیری تزریقی چیست؟

قالب­‌گیری تزریقی برای توسعه ابزار دقیق یا قالب­‌ها به مهندسی اولیه نیاز دارد. قالب­‌های ساخته شده از فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم، با فشارهای شدید، در دمای بالا با پلیمرهای مایع تزریق می­‌شوند. سپس قالب‌­ها خنک می­‌شوند تا قطعات پلاستیکی کامل آزاد شوند.

قالب بادی و تزریقی

مزایای قالب گیری تزریقی

ابزار دقیق و کاملاً مهندسی شده با گزینه­‌های قالب چند حفره‌­ای پردازش دقیق و کارآمد برای حجم زیاد قطعات کوچک، انعطاف پذیری در امکان تغییر نوع ماده یا رنگ مورد استفاده، استفاده از مواد کارآمد و نرخ ضایعات پایین.

قالب تزریقی پلاستیکی در پروژه‌­هایی که به هزاران یا حتی میلیون­‌ها قطعۀ مشابه نیاز دارند برای سفارشات با حجم بالا و تولید انبوه ایده‌آل است. قالب­‌های تزریقی باید مطابقت زیادی بین نیمه‌­های قالب داشته باشند، بنابراین جریان مواد کاملاً کنترل می‌­شود. ایجاد قالب با قالب تزریقی، کلید ساخت یک قطعۀ کامل و دقیق است. وقتی قالب تولید نهایی شد و دستگاه از قبل آماده شد، تولید آغاز می­‌شود.

اجرای اولیه برای پیدا کردن نقص در قطعات کاملاً بررسی خواهد شد. اگر هیچ نقصی پیدا نشود، تولید کامل می‌­تواند آغاز شود. بسته به قطعه و توافق با قالب‌­ساز، بررسی کیفیت می­‌تواند به طور منظم انجام شود. قطعات از نظر قدرت، صحت رنگ و هر نقص رایجی مانند فلاش یا تاب خوردگی بررسی می­‌شوند. معمولا دقت قالب تزریقی است که آن­را گران‌تر از قالب بادی می­‌کند.

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

2 پاسخ

  1. لطفا راجع به تفاوت قالب پخت لاستیک و روش های دیگر قالب سازی مقاله بگذارین

  2. لطفا راجع به تفاوت قالب پخت لاستیک و روش های دیگر قالب سازی مقاله بگذارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo