temcorubber logo

قوانین طراحی قالب پیش فرم در قالب گیری تزریقی

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

قالب بادی

قوانین طراحی قالب پیش فرم در قالب گیری تزریقی

برای آنکه بتوانیم از قالب گیری تزریقی استفاده کنیم به دو قالب نیاز داریم.

یکی از این قالب ها برای قالب گیری پریفرم به کار خواهد رفت و دیگری برای قالب گیری محصول نهایی ، به طور مثال یک بطری.

قالب پریفرم از عوملی چون : حفره پریفرم ، نازل مخصوص تزریق ، دریچه خروجی و میله مونتاژ هسته تشکیل شده است.

قالب اصلی برای تولید محصول نیز از عواملی چون : حفره بطری ، دریچه ورودی و محفظه زیرین قالب تشکیل شده است.

طراحی حفره پیش فرم توسط چهار قانون یا محدودیت اساسی اداره می شود.

قانون اول طراحی قالب پیش فرم

قانون اول مربوط به هسته میله یا نسبت طول میله به حفره و یا قطر آن است که در حالت ایده آل این میزان باید تقریباً 10 به 1 یا حتی کمتر باشد. این نسبت اغلب بر اساس ارتفاع کلی و قطر بطری به خصوص قطر قسمت انتهایی درب بطری است.

این تنظیمات حداقل انحراف میله هسته از فشاری که فرآیند تزریق تحمل میکند را به همراه خواهد داشت. که به نوبه خود ، توزیع یکنواخت دیواره و میزان دقیق گرمای لازم را فراهم می کند.

در این فرآیند میتوانیم که از نسبت های بالاتر استفاده کنیم ، اما غالبا برای این کار به پین های کشویی نیاز داریم تا به طور مداوم و لحظه ای انتهای میله هسته را در مرحله تزریق متمرکز کنیم.

قوانین طراحی قالب پیش فرم در قالب گیری تزریقی

قانون دوم طراحی قالب پیش فرم

قانون دوم مربوط به نسبت اندازه پریفرم به حداکثر اندازه ی بطری است ، یعنی نسبت دمش. این نسبت در حالت ایده آل باید به میزان 3 به 1 یا حتی کمتر تنظیم شود. بیشتر اوقات ، این نسبت میتواند تحت تاثیر تغییراتی باشد. این تغییرات غابل بر اساس حداکثر قطر ، عرض یا عمق بطری و قطر دریچه خروجی است. دذرصورتی که این نسبت را بتوانیم به خوبی کنترل کنیم توزیع مقطعی بطری ، یکنواخت و سازگار خواهد بود که باعث میشود محصولی با نهایت کیفیت تولید گردد

قوانین طراحی قالب پیش فرم در قالب گیری تزریقی

قوانین طراحی قالب پیش فرم در قالب گیری تزریقی

قانون سوم طراحی قالب پیش فرم

قانون سوم مربوط به ضخامت دیواره پریفرم میباشد. دیواره پریفرم در حالت ایده آل بین 2 الی 5 میلی متر است. اگر ضخامت این دیواره به ضخامتی بالا تر از 6 میلی متر برسد ، شرایط دمایی که برای تولید آن در نظر گرفته شده است دچار مشکل خواهد شد و ممکن است در طول فرآیند انبساط پریفرم از نظر حجمی روندی غیرقابل پیش بینی را طی کند.

همچنین دیواره ای با ضخامت کمتر از 2 میلی متر نیز ممکن است باز هم غیرقابل پیش بینی عمل کند. با توجه به وزن معینی که یک پریفرم دارد ، میتوان ضخامت دیواره ی آن را پیشبینی کرد. با این کار میتوان منطقه ای که برای قالب پیش بینی شده را افزایش داد و درنهایت احتمال به هم ریختگی و ناقص همگون شدن محصول را به صفر رساند.

قوانین طراحی قالب پیش فرم در قالب گیری تزریقی

قوانین طراحی قالب پیش فرم در قالب گیری تزریقی

قانون چهارم طراحی قالب پیش فرم

یک مزیت مهم در قالب قالب گیری تزریقی ، اهمیت به تنظیمات قطری و طولی پریفرم است که با شکل دادن به حفره قالب پریفرم یا میله هسته و یا هر دو امکانپذیر است. این امر خصوصاً در بطری های بیضی شکل بسیار مهم است و به قانون چهارم منجر می شود.

در سرتاسر قالب ، اختلاف ضخامت بین دو محل مختلف نباید بیش از 30٪ باشد. یعنی اختلاق ضخیم ترین قسمت و نازک ترین قسمت باید کمتر از 30% باشد.

به طور کلی ، شکل دهی در قالب انجام می شود و میله هسته گرد برای تزریق است. اما اگر این نسبت رعایت نشود ، انتقال مواد از میله هسته گرد در مرحله تزریق باعث ایجاد یک خط جوش عمودی در بطری می شود. برای آنکه این نقص ایجاد نشود باید نسبت بیضی شکل بودن بطری را به 2 به 1 محدود کنیم ، درواقع بدین معنی که عرض نباید بیش از دو برابر عمق باشد.

گروه صنعتی تمکو متخصص طراحی و ساخت انواع قالب های لاستیک ، سیلیکونی و بادی پت و پلی اتیلن می باشد. تمکو با بهره گیری از مهندسان متخصص و با تجربه خود و با استفاده از به روز ترین روش های ساخت قالب در دنیا محصولی با کیفیت را به ارمغان می آورد.

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo