temcorubber logo

قالب گیری بادی اکستروژن چیست؟

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

قالب گیری بادی اکستروژن

آشنایی با قالب گیری بادی اکستروژن

در قالب ­گیری بادی اکستروژن، پلاستیک ذوب شده و به داخل یک لوله توخالی (پاریسون) اکسترود می‌­شود. سپس این پاریسون با بستن در قالب فلزی خنک شده محبوس می‌­شود. سپس هوا به داخل پاریسون دمیده می‌­شود و آن را به شکل بطری توخالی، ظرف یا قطعه در می‌­آورد. بعد از اینکه پلاستیک به اندازه کافی خنک شد، قالب باز و قطعه خارج می‌­شود. مداوم و متناوب، دو تغییر در قالب‌­ گیری بادی اکستروژن هستند. در قالب ­گیری بادی اکستروژن مداوم، پاریسون به طور مداوم اکسترود شده و قطعات جداگانه توسط چاقوی مناسب بریده می‌­شوند.

در قالب ­گیری بادی متناوب، دو فرایند وجود دارد: متناوب مستقیم مانند قالب ­گیری تزریقی است که به موجب آن پیچ می‌­چرخد، سپس متوقف شده و مذاب را به بیرون هل می‌­دهد. با استفاده از روش انباره، یک انباره پلاستیک ذوب شده را جمع می‌کند و وقتی قالب قبلی خنک شد و پلاستیک کافی جمع شد، یک میله پلاستیک ذوب شده را هل می‌­دهد و پاریسون را تشکیل می‌دهد. در این حالت ممکن است پیچ به طور مداوم یا متناوب بچرخد. با اکستروژن مداوم، وزن پاریسون را می­‌کشد و کالیبراسیون ضخامت دیواره را دشوار می‌­کند. روش‌­های سر جمع کننده یا پیچ رفت و برگشتی از سیستم­‌های هیدرولیکی استفاده می­‌کنند تا با تنظیم شکاف قالب توسط دستگاه برنامه ­ریزی پاریسون، سرعت وزنه را کاهش داده و کنترل دقیق ضخامت دیواره را کنترل کنند.

قالب گیری بادی اکستروژن

فرآیندهای قالب گیری بادی اکستروژن

ممکن است به صورت مداوم (اکستروژن مداوم پاریسون) یا متناوب باشد. انواع تجهیزات این فرایند را می­‌توان به صورت زیر دسته ‌بندی کرد:

تجهیزات اکستروژن مداوم

  • سیستم قالب ­گیری بادی چرخ­دنده چرخشی
  • ماشین آلات شاتل

ماشین آلات اکستروژن متناوب

  • ماشین آلات پیچ متقابل
  • ماشین آلات سر انباره

نمونه‌­هایی از قطعات ساخته شده توسط فرآیند قالب گیری بادی اکستروژن شامل بیشتر محصولات توخالی پلی اتیلن، بطری­‌های شیر، بطری­‌های شامپو، مجاری خودرو، قوطی‌­های آبیاری و قطعات صنعتی توخالی است.

از مزایای قالب­ گیری بادی می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه کم ابزار و قالب
  • نرخ تولید سریع
  • توانایی قالب بخشی پیچیده دستگیره­‌ها را می‌­توان در طراحی گنجانید.

از معایب قالب­ گیری بادی می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محدود به قطعات توخالی
  • مقاومت کم
  • برای افزایش خواص مانع
  • از لایه­‌های مختلف مواد استفاده می‌­شود بنابراین قابل بازیافت نیست.

قطع کردن چرخش

ظروفی مانند جارها (بطری ها با دهانه بزرگ) به دلیل فرآیند قالب­ گیری، اغلب مواد اضافی دارند که با چرخاندن چاقو به دور ظرف که مواد را از بین می‌­برد، قطع می­‌شوند. سپس این پلاستیک اضافی برای ایجاد قالب‌های جدید بازیافت می‌شود. صاف‌کننده چرخشی روی تعدادی از مواد مانند پی‌وی­‌سی، اچ‌دی­‌پی‌ای و پی‌ای + ال­‌دی‌پی‌ای استفاده می‌شود. انواع مختلفی از مواد دارای خصوصیات فیزیکی خاص خود هستند که در قطع کردن تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، قطع کردن قالب‌­های تولید شده از مواد آمورف، بسیار دشوارتر از مواد بلوری است. از تیغه­‌های روکش‌­دار تیتانیوم اغلب به جای فولاد استاندارد استفاده می­‌شود تا عمر را با ضریب 30 برابر افزایش دهد.

قالب بادی اکستروژن در مقابل قالب بادی تزریقی

قالب گیری بادی اکستروژن (EBM) در مقایسه با قالب گیری بادی تزریقی (IBM) ، از مزایای بیشتری برخورداد میباشد. از جمله‌ی آن ها می توان به هزینه های پایین ابزار و تولید ظروف بادی دسته دار و غیره اشاره کرد.

از معایب یا محدودیت ها می توان به قابل کنترل نبودن میزانباد شدن پاریسون ، تولید ضایعات بسیار ، کنترل نداشتن روی ضخامت دیواره محصول و احتمال توزیع نشدن یکنواخت پلاستیک و غیره اشاره کرد.

در طی فرایند قالب گیری بادی می توان دسته ها را نیز قالب بندی کرد.

اصلاح قسمت های اضافی محصول که البته برای قالب های خاص می تواند در خود قالب انجام شود ، یا عملیات اصلاح ثانویه به صورت یک مرحله جدا از قالبگیری در ادامه خطوط تولید انجام شود.

با استفاده از قالب گیری 3 بعدی ، ضایعات به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

مزیت قالب تزریقی

قالب گیری بادی تزریقی (IBM) ، یک مزیت اصلی که دارد این است که در هنگام پردازش هیچ خطایی رخ نداده و نهایتا ضایعات هم به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.

در این روش میتوان بهترین ضخامت دیواره محصول را تولید کرد و کنترل توزیع یکنواخت پلاستیک و قالب گیری قسمت گلوگاه بطری یا ظرف به راحتی و با دقت بالاتر انجام می شوند.

حفره ها و مجرای دستگاه قالب گیری بادی تزریقی به گونه ای طراحی شده اند که دارای ابعاد دقیقی هستند که در هنگام دمیدن پلاستیک مذاب و همچنین در نظر گرفتن احتمال هرگونه جمع شدگی بسیلر کارا و موثر میباشند.

در این روش بدنه داخلی و خارجی محصول میتواند با دقتی حدود 0.10 میلی متر قالب گیری شود. این دقت میتواند موجب کنترل دقیق وزن در محصول نهایی با دقتی حدود ± 0.1 گرم بشود.

این مقاله با افتخار، توسط گروه صنعتی تمکو تهیه و تدوین گردیده است. از این رو شما میتوانید برای مطالعه مقالات گوناگون در زمینه قالب ساری صنعتی به وبسایت گروه صنعتی تمکو مراجعه نمایید. همچنین میتوانید ما را در آپارات و اینستاگرام دنبال کنید.

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo