temcorubber logo

قالب گیری انتقالی لاستیک-آشنایی با فرایند آن

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

قالب گیری انتقالی لاستیک

فرآیند قالب­ گیری انتقالی لاستیک

قالب ­گیری انتقالی لاستیک یکی از روش‌های قالب گیری لاستیک است که از این فرایند برای تولید طیف کاملی از اجزای اتصال لاستیک و اتصال لاستیک به فلز استفاده می‌­شود. مزایای قالب­ گیری انتقالی لاستیک در تولید با حجم متوسط ​​تا زیاد، تلورانس بالا، قالب­ گیری بیش از حد و کاربردهای آن با مواد رنگی یا شفاف دیده می­‌شود. فرآیند قالب­ گیری انتقالی، ویژگی­‌های قالب­ گیری تزریقی و فشاری را ترکیب می‌کند و آن را تبدیل به یک روش ساخت ایده­‌آل برای بسیاری از کاربردها می­‌کند.

قالب گیری انتقالی لاستیک

شرح فرآیند قالب ­گیری انتقالی لاستیک

قالب­ گیری انتقالی لاستیک، بر خلاف قالب ­گیری فشاری لاستیک از سیستم قالب بسته استفاده می­‌کند. این فرآیند با یک قطعه لاستیک عمل نیامده آغاز می­ شود که با وزن و شکل کنترل شده پیش ­فرم ساخته شده است. پیش ­فرم در بخشی از قالب قرار می­ گیرد که دیگ نامیده می­‌شود و در بین صفحه بالایی قالب و رم قرار دارد (تصویر سمت راست). رم بسته شده از طریق سیستم دونده و دروازه، لاستیک عمل نیامده را به داخل حفره(ها) توزیع می­ کند. این ماده تحت فشار و درجه حرارت بالا نگه داشته می­ شود تا سیستم عمل ­آوری در ترکیب لاستیک فعال شود (لاستیک جوشانده می­ شود). زمان چرخه ایجاد می­ شود تا به یک سطح مطلوب برای عمل آمدن برسد. در پایان چرخه، قطعات از حفره‌ها برداشته می‌شوند و چرخه بعدی شروع می­‌شود.

مزایای قالب ­گیری انتقالی لاستیک

  • در مقایسه با قالب­ گیری فشاری سنتی، زمان چرخه تولید کوتاه‌­تر
  • از برنامه­‌های قالب ­سازی با دقت بالا پشتیبانی می­ کند
  • انتقال قالب بسته از قالب­ گیری هندسه­ های پیچیده و قالب­ گیری بیش از حد پشتیبانی می­ کند
  • مزایای ترکیبات رنگی یا شفاف

 

معایب قالب ­گیری انتقالی در مقابل سایر روش ­های قالب ­گیری لاستیکی

  • در صورت عدم استفاده از دیگ سرد یا سایر گزینه­ های کم مصرف، سیستم دیگ می ­تواند وزن ناخالص مواد را افزایش دهد.
  • هزینه ابزار بالاتر در مقایسه با ابزارهای فشاری سنتی

 

مراحل قالب­ گیری انتقال لاستیک:

1) لاستیک عمل نیامده برای کنترل وزن، شکل و مشخصات از پیش ساخته شده است.

2) پیش ­فرم لاستیک در دیگ قرار می­ گیرد.

3) رم، لاستیک را از طریق سیستم دونده و دروازه به داخل حفره­ ها توزیع می­ کند.

4) قالب تحت فشار و دما بسته می ­ماند تا به شرایط مطلوب برسد.

5) قطعات از قالب خارج می ­شوند و فرآیند مجددا آماده می­ شود.

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo