قالب سازی, قالب لاستیک, مقالات

مروری بر تولید قطعات لاستیکی-بخش سوم

مروری بر قالب سازی قطعه لاستیکی

در این مقاله مروری بر قالب سازی قطعه لاستیکی انجام خواهد شد و همچنین با انواع چالش های پیش رو در این صنعت لاستیک هم آشنا خواهید گردید.

مروری بر قالب سازی قطعه لاستیکی ؛ قالب سازی

مهمترین جنبه ایجاد محصولات با قالب لاستیکی با کیفیت ، طراحی ، ساخت ، نصب و راه اندازی قالب است. این قالب ، بسته به روش تزریق ، فشرده سازی یا انتقال استفاده شده ، بخشی از ماشین پیچیده تری را تشکیل می دهد که به یک قالب اجازه می دهد تا مواد را به طور مداوم بارگیری کرده و اجزای نهایی را ایجاد کند.

روند ساخت قالب شامل موارد زیر است:

طراحی – مدیریت این فرآیند در مشاغلی که حجم زیادی از تک یا چند نوع اجزای لاستیکی را تولید می کند ، با استفاده از نرم افزار مدل سازی سه بعدی (3 بعدی) ساده می شود. طراحی قالب باید با ماشین آلات قالب سازی واقعی که بر روی آن نصب می شود سازگار باشد. یک طراح سه بعدی یک مدل دیجیتال از پایه قالب ، هسته و حفره ایجاد می کند تا با مشخصات جز match مطابقت داشته باشد.

مواد – در یک فرآیند تولید انبوه ، قالب باید بتواند با کمترین میزان ریختن مواد و با فرکانس بالا ، اجزا را به طور دقیق تکثیر کند. اندازه ، وزن و درجه حرارت پخت سازه اندازه و مواد قالب را تعیین می کند. قالب های قالب لاستیکی را می توان از گچ یا لاستیک های دیگر تهیه کرد اما در درجه اول از آلیاژهای فلزی درجه مهندسی در مورد قالب های قابل استفاده مجدد استفاده می شود.

ساخت – این فرآیند شامل ریخته گری اجزا و استفاده از تجهیزات با دقت بالا است که شامل ماشین آلات فرز ، حفاری ، سنگ زنی و پرداخت برای ایجاد خطوط تشکیل دهنده قطعات قالب است.

آزمایش – اجزای قالب برای اطمینان از مطابقت با همه جنبه های مشخصات طراحی از نظر پایان سطح ، پایداری ابعاد ، دوام و خواص مکانیکی آزمایش می شوند.

مروری بر قالب سازی قطعه لاستیکی ؛ مزایای قالب سازی لاستیک

خصوصیات فیزیکی ترکیبات مختلف لاستیکی از جمله قدرت ، انعطاف پذیری ، مقاومت در برابر فشار و سایش ، قابلیت بازیافت و قالب پذیری آسان ، آنها را برای اجزای تولید انبوه با کاربردهای وسیع ایده می دهد.

قالب گیری لاستیک به طور کلی فرآیندهای کم مصرف انرژی است و اکثر لاستیک های مصنوعی و طبیعی به راحتی قابل بازیافت هستند. رد پای کربن هر محصول لاستیکی کم است و سبک بودن اجزای لاستیکی قالب ریزی شده در هواپیماها ، وسایل نقلیه موتوری و سایر روش های حمل و نقل باعث کاهش بیشتر مصرف انرژی می شود.

تولید اجزای قالب لاستیکی به دلیل سادگی فرایندهای انجام شده مقرون به صرفه است. حداقل مواد در حین تولید از بین می روند و قراضه به راحتی بازیافت می شود. اجزای سازنده را می توان در سرعت تولید بسیار بالا با دقت کامل و تحمل بسیار کم تولید کرد.

ماشین های قالب گیری می توانند طیف گسترده ای از اجزا را به سادگی با تغییر قالب های جداگانه تولید کنند که منجر به نرخ بهره وری بالای دستگاه می شود. اکثر فرایندها خود را به اتوماسیون کامل می رسانند که منجر به هزینه های عملیاتی کم می شود.

چالش های با قالب لاستیکی

گرچه جنبه های مکانیکی قالب گیری محصولات لاستیکی نسبتاً مستقیم است ، اما چالش هایی در این روند وجود دارد:

شیرینکیج:

به دلیل تفاوت در ضرایب انبساط بین قالب و قطعه ، همیشه درجه ای از شیرینکیج درقطعه پخته شده وجود خواهد داشت که این باید در اندازه طراحی شده ی قالب جبران شود.

مولدفلش – هنگامی که قالب پس از تولید قطعه جدا می شود ، یک خط جدا کننده (فلش) ایجاد می شود که در نتیجه تراوش کمی مواد لاستیکی بین دو سطح ایجاد می شود. میزان مولدفلش قالب از طریق کاهش تلورانس بین سطوح قالب و پیش گرم شدن ماده لاستیکی کنترل می شود.

Porosity(تخلخل)

تاول های موجود در سطح قطعات قالب ریزی شده توسط گازهای به دام افتاده ایجاد می شوند در حالی که تخلخل نتیجه پخت ناهموار یا ناقص در طی فرآیند قالب گیری است.

Flow marks (علائم جریان )– نشانه های جریان یا لکه ها در سطح قالب ممکن است در اثر گسل در سطح قالب یا گسل در روند جریان یا جهت جریان باشد.

Surface delamination  ،لایه لایه شدن سطح – مواد آلوده ممکن است باعث ایجاد لایه هایی که به نظر می رسد پوشش هستند روی سطح اجزای سازنده  بشوند و ظاهر شوند که ا می تواند در نتیجه مواد خارجی و عوامل آزاد سازی بیش از حد باشد.

Short shot ، شات کوتاه – اشاره به عدم تأمین کافی ترکیب لاستیک در قالب دارد که یک جز ناقص یا کمبود ایجاد می کند.

Warping  ،تاب خوردگی – به دلیل خنک سازی غیرخطی ، قطعه پیچ می خورد یا در هنگام آزاد شدن از قالب تاب می یابد.

Burn marks ،علائم سوختگی – ناشی از تخریب گرما در سطح اجزای ترمیم شده در نتیجه گرمای بیش از حد یا سرعت تزریق بیش از حد.

Set-up efficiency  ،بهره وری تنظیم – به زمانی گفته می شود که برای تولید مجدد قالبهای تولیدی بین خطوط مختلف تولید در دستگاه قالب گیری یکسان است.

در مقاله بعدی با انواع ماشین آلات تولید قطعات لاستیکی آشنا خواهید گردید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *