temcorubber logo

قالب باکالیت با مغز فولاد

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

باکالیت3

 

 

 

تولید قطعات لاستیکی با روش هایی چون لقمه گذاری، تزریقی و ترانسفر انجام می گردد که در این مقاله قصد مروری بر این روش ها داریم.

تولید قطعات لاستیکی ؛ قالب گیری لاستیکی چیست؟

معرفی لاستیک

واژه ی لاستیک  که به طور عام استفاده میشود شامل لاستیک طبیعی، لاستیک مصنوعی یا ترکیبی از هردوی آنها میباشد.

هر دو الاستومر با لاستیک مصنوعی هستند و اغلب باعنوان الاستومر مصنوعی نامبرده میشوند که درحدود دو سوم تولید جهانی لاستیک را تشکیل می دهند.لاستیکهای طبیعی از شیره ی درختی به نام هیوا(Hevea)  درست میشوند و این درحالی است که لاستیک مصنوعی از روغن خام تشکیل میشود.

همچنین پلاستیکها از نفت وگاز طبیعی ساخته میشوند و به عنوان لاستیک های مصنوعی درنظر گرفته می شوند.

تفاوت اصلی بین آنها ویژگی های الاستیک بهتر از لاستیک طبیعی و ساختار شیمیایی آنها است.

ویژگی های ذاتی لاستیک شامل مقاومت کششی، مقاومت در برابر سایش، انعطاف پذیری و عایق الکتریکی، آن را برای به کاربردن برای طیف وسیعی در محصولات قالب برنامه ریزی شده از قبل، به یک ماده ی ایده آل تبدیل می کند.

تولید قطعات لاستیکی ؛ قالب لاستیکی چیست؟

فرآیند قالب گیری لاستیک فرآیندی است که به موجب آن مقدار الاستومر یا لاستیک پخته نشده به یک محصول قابل استفاده تبدیل می گردد. محصولات لاستیکی از الاستومرها یا لاستیک پخته نشده ساخته می شوند و تعداد زیادی فرآیند قالب گیری لاستیک وجود دارد.

تولید قطعات لاستیکی ؛ فرآیند قالب گیری لاستیک

بسیاری از اجزا و محصولات لاستیکی در یک فرآیند قالب گیری ایجاد میشوند که در طول آن لاستیکی که پخته نشده  تحت یک فرآیند شیمیایی قرار میگیرد که زنجیره های پلیمری را در مواد سفت یاسخت میکند.این فرآیند اغلب گرما را برای کمترشدن زمان پخت ایجاد می کند.

انواع قالب های لاستیکی

سه نوع فرآیند قالب گیری لاستیک وجود دارد:

قالب گیری فشاری لاستیکی

قرار دادن مقدار از پیش تعیین شده ای از ترکیب لاستیک مستقیماً در حفره قالب و سپس فشرده سازی آن به شکل حفره با بستن دو طرف قالب، فشار حفظ می شود و در حالی که گرما به قالب اضافه می شود تا محصول را پخت نماید. پس از اتمام فرآیند، محصول از قالب خارج می شود و لاستیک اضافی (فلش) بریده می شود.

قالب تزریق لاستیک

در این فرآیند ترکیب لاستیک پخته نشده قبل از تزریق به قالب، به حالت مایع گرم می شود. با باز کردن قالب و بسته شدن مجدد آن ، محصول خارج می شود تا تزریق بعدی انجام شود.

قالب گیری انتقال لاستیک

در طی این فرآیند ، ترکیب لاستیک پخته نشده در بخشی از قالب به نام “گلدان” قرار می گیرد قبل از اینکه از طریق یک روزنه به شکل محصول مورد نظر وارد شود. در صورت بهبود، قالب تقسیم می شود و محصول نهایی آزاد می شود.

در مقاله بعد به بررسی انواع مواد با توجه به کاربرد قطعات لاستیکی میپردازیم.

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo