temcorubber logo

قالب‌گیری بادی تزریقی چیست؟

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

قالب گیری بادی تزریقی

فرایند قالب‌گیری بادی تزریقی

قالب­‌گیری بادی تزریقی برای تولید بطری‌های توخالی و اشیا پلاستیکی در مقادیر زیاد استفاده می­‌شود. در فرآیند قالب­‌گیری بادی تزریقی، پلیمر از طریق تزریق روی پین هسته‌ای ساخته می‌شود. سپس پین هسته به یک شاسی قالب­‌گیری بادی تبدیل می‌شود تا باد شود و خنک شود. این حداقل استفاده از سه فرآیند قالب­‌گیری بادی است و به طور معمول برای ساخت بطری­‌های کوچک پزشکی و یکبار مصرف استفاده می­‌شود. این فرآیند به سه مرحله تزریق، دمیدن و تخلیه تقسیم می‌شود.

دستگاه قالب­‌گیری بادی تزریقی بر اساس یک لوله بشکه و پیچ اکسترودر است که پلیمر را ذوب می‌کند. پلیمر مذاب در یک منیفولد دونده گرم قرار می­‌گیرد و در آنجا از طریق نازل­‌ها به داخل یک حفره گرم شده و پین هسته تزریق می‌شود. قالب حفره شکل خارجی را تشکیل می‌­دهد و در اطراف میله هسته­‌ای که شکل داخلی پریفرم را تشکیل می­‌دهد، بسته می‌شود. پریفرم از یک بطری / گلدان شیشه­‌ای کاملاً شکل گرفته با یک لوله ضخیم پلیمر متصل شده است که بدنه را تشکیل می‌­دهد. از نظر ظاهری شبیه لوله آزمایش با گردن رشته­‌ای است.

قالب پریفرم باز می‌­شود و میله هسته چرخانده می‌­شود و درون قالب بادی توخالی و سرد بسته می‌شود. انتهای میله هسته باز می‌شود و اجازه می­‌دهد هوای فشرده شده به داخل پریفرم وارد شود­ که آن را به شکل ماده نهایی باد می‌کند.

پس از یک دوره خنک کننده، قالب بادی باز می­‌شود و میله هسته به موقعیت پرتاب چرخانده می‌شود. ماده تمام شده از میله هسته جدا شده و به عنوان یک گزینه می‌­تواند قبل از بسته بندی از نشت تست شود. قالب پیش‌­فرم و بادی می­‌تواند حفره‌های زیادی داشته باشد، به طور معمول سه تا شانزده تا بسته به اندازه ذرات و خروجی مورد نیاز آن. سه میله وجود دارد که امکان تزریق پیش­‌فرم همزمان، قالب­ گیری بادی و تخلیه را فراهم می‌کند.

قالب گیری بادی تزریقی

مزایا: برای دقت، دهانه قالب تزریقی ایجاد می­‌کند.

معایب: فقط مناسب بطری­‌های با ظرفیت کم است زیرا کنترل مرکز پایه در هنگام دمیدن مشکل است. به دلیل کشیده نشدن ماده در دو محور، هیچ استحکامی در مانع افزایش نمی­‌یابد. دسته­‌ها نمی‌­توانند ترکیب شوند.

 

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo