temcorubber logo

قالبگیری بادی : مواد تشکیل دهنده پریفرم

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

قالب بادی پریفرم

مواد تشکیل دهنده پریفرم برای قالبگیری بادی

پریفرم با استفاده از هر دو روش ذوب رزین و اکستروژن یا قالب گیری تزریقی شکل می گیرد.

نمودار زیر مراحل مختلف فرایند قالب گیری بادی را نمایش میدهد . هر یک از فرآیندهایی که به شرح آن پرداختیم مزایای خود را دارند اما محصول نهایی و میزان حجم محصول تولید شده بهترین و کاربردی ترین روش را مشخص میکند.

قالب‌گیری بادی

میتوانید قسمت قبلی این مقاله را در اینجا مطالعه نمایید

برای قطعات شفاف و کوچک که تولید بالایی دارند ، قالبگیری تزریقی روش مناسب تری است. برای قطعات بزرگتر صنعتی ، اگر از روش جمع کننده فرآیند یا accumulator method استفاده شود بهتراست. در ادامه بطری های شوینده یا روغن با حجم بالاتر حتی‌المقدور روی ماشین چرخ تولید می شود.

سیرتکاملی قالبگیری بادی

تاریخچه  :

  • اولین حق ثبت اختراع صادر شده در دهه 1850 برای قالبگیری بادی با ماده ای غیر از شیشه ، برای ساموئل آرمسترانگ صادر شد. این وسایل اولیه از لاتکس طبیعی ساخته شده بوند. لاتکس های طبیعی عمدتا موارد جدیدی بودند که به دلیل اینکه جنس بسیار نرمی داشتند منحصر به فرد بودند.
  • پیشرفت عمده بعدی در سال 1869 با تجاری سازی سلولوئید رخ داد که اولین ماده ترموپلاستیک واقعی محسوب می شود.
  • در دهه 1880 ، نیترات سلولز معرفی شد. و برای تولید وسایل جدید و نوظهور و به خصوص اسباب بازی ها مورد استفاده قرار گرفت. اما چون این ماده توسط بخار نرم میشد ، نقطه ضعف اصلی آن نوسانات زیادش بود که باعث شد از استفاده‌ی گسترده آن جلوگیری شود.
  • در سال 1919 ماده‌ی بسیار پایدارتری به نام استات سلولز یافت شده بود و به عنوان یک ماده تجاری بسیار زیاد مورد استقبال قرارگرفت که تا سال 1930 به صورت یک بطری فشرده شده مورد استفاده قرار میگرفت.
  • در اوایل دهه 1930 ، شرکت Plax اولین دستگاه قالب گیری بادی را تولید کرد. چون این ماده خام بود درنتیجه فقط مقادیر کمی تولید می کرد. با این حال ، از همان اوایل کار توان این دستگاه ، ساخت 25000 بطری در روز بود.

برای خواندن مقالات برتر دنیا در زمینه طراحی و ساخت قالب میتوانید گروه صنعتی تمکو را در اینستاگرام دنبال کنید

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo