temcorubber logo

طراحی صفحه مدار چاپی صفحه کلید سیلیکونی

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

طراحی صفحه مدار چاپی صفحه کلید سیلیکونی

طراحی صفحه مدار چاپی صفحه کلید سیلیکونی

صفحه کلیدهای لاستیکی سیلیکونی با وجود قابلیت رسانایی که دارند ، بسیار قابل اطمینان و بهینه هستند اما طراحی صفحه مدار چاپی این صفحه کلیدها باید در محیطی مناسب انجام شود چرا که باید در طراحی آن دقت زیادی را در نظر گرفت.

برای اینکه هر صفحه کلید سیلیکونی بتواند بدون مشکل کار کند ، ضروری است که همه اجزا ، به ویژه صفحه مدار چاپی ، به درستی طراحی شوند. صفحات مدار چاپی را می توان با انواع مختلف آبکاری تهیه کرد.

تنها راه مناسبی که میتوان برای طراحی سوئیچ های لاستیکی (سیلیکونی) رسانا استفاده کرد ، بردهای لحیم کاری قلع سرب است.

روکش طلایی روی نیکل که برای صفحه مدار چاپی استفاده میشود کمترین مقاومت ممکن را برای تماس با صفحه کلید ارائه می دهد . این مقدار حدودا کمتر از 100 اهم میباشد. اما این تنها کافی نبوده و حتما باید عوامل زیر را نیز به کار بست :

حداقل لایه طلای در نظر گرفته شده باید 30 تا 50 میکرو اینچ باشد که این مقدار بیش از 100 تا 200 میکرو اینچ نیکل میباشد که برای طراحی و تولید بهترین صفحه مدار چاپی پیشنهاد می شود.

عملکرد سوئیچ که از جنس طلا میباشد به طور معمول از 0.25 تا 0.40 میلی متر متغیر است. این در حالی است که حداقل فاصله بین آنها به طور معمول 0.30 میلی متر و حداکثر آن معمولاً 0.40 میلی متر میباشد.

روکش نیکل یا روکش طلا

روکش نیکل نیز مانند طلا ، در مقایسه با هزینه ای که بردهای روکش طلا دارند ، بسیار قابل اعتماد و نسبتاً ارزانتر نیز هست. مقاومت در برابر تماس برای بردهای نیکل اندود شده معمولاً کمتر از 100 اهم است و نیکل حتی در شدیدترین شرایط محیطی نیز دارای کارکرد و بازخورد عالی است.

اگر از آبکاری نیکل بدون طلا استفاده شود ، حداقل ضخامت برای آبکاری 200 میکرو اینچ میباشد که  بهترین عملکرد را خواهد داشت. اکثر صفحه کلیدها به دلیل قابلیت اطمینان بالا و هزینه پایین از بردهای نیکل اندود استفاده می کنند.

ویژگی های مدار چاپی صفحه کلید

برد های چاپی که صفحه نمایش ابریشمی دارند و از کربن برای ماژول رسانا استفاده می شود را می توان با سوئیچ های لاستیکی رسانا نیز پیاده سازی و تولید کرد. اما فقط در صورتی میتوان این کار را انجام داد که تحمل و مقاومت تماس در صفحه کلید بین 500 تا 1000 اهم در نظر گرفته شده باشد. در صورت استفاده از صفحه نمایش که ماژول رسانایی آن برد کربن است ، حداقل فاصله بین آن ها باید 0.50 میلی متر باشد. این درحالیست که اندازه کلی الکترود باید بیشتر از 5.0 میلی متر باشد.

این را هم باید گفت که یک نوع خاص الکترود برای صفحه کلید وجود ندارد که بتوان برای همه نوع صفحه کلیدهای لاستیکی استفاده کرد. طراحی الکترود های  صفحه مدار چاپی باید با دقت بسیار انجام شود و بتواند تمام خصوصیات صفحه کلید را در نظر بگیرید. مهمترین هدفی که در طراحی انواع مختلف الگوهای الکترود برای صفحه کلید مورد توجه قرار می گیرد ، فراهم نمودن هرچه بیشتر مسیرهای اتصال کوتاه است تا هنگام فعال شدن و یا به عبارتی فشردن دکمه بهترین عملکرد سوئیچ را شاهد باشم. این الگوی خاصی که در بالا با آن اشاره کردیم میتواند به شکل های زیر باشد :

طراحی صفحه مدار چاپی صفحه کلید سیلیکونی

طراحی صفحه مدار چاپی صفحه کلید سیلیکونی

الکترود های روی صفحه مدار چاپی هرگز نباید کوچکتر از قرص رسانا یا محل تماس در پایین سوئیچ لاستیکی باشند. اکیداً توصیه می شود که این الکترود ها روی صفحه مدار چاپی 1.25 برابر قطر قرص رسانا یا حداقل 1.0 میلی متر بزرگتر از اندازه کلی دکمه کلیک پذیر در پایین سطح سوئیچ باشد.

توصیه های مهم طراحی با توجه به شکل زیر و نحوه بسته شدن نوار مدار

طراحی صفحه مدار چاپی صفحه کلید سیلیکونی

(شماره ی روی متن را طبق شماره ها در عکس پیروی کنید)

  1. حداقل فاصله از لبه صفحه کلید: 1.0 میلی متر.
  2. متوسط بعد غشایی: اندازه کلید +2.5 میلی متر.
  3. متوسط فاصله نگهدارنده: بین 30 الی 50 میلی متر.
  4. حداقل بعد شعاع: 2.0 میلی متر.
  5. متوسط بعد شعاع گوشه: => 1.0 میلی متر.
  6. حداقل بعد گام کلید: => 4.0 میلی متر.
  7. حداقل اندازه سوراخ راهنما: => 1.5 میلی متر.
  8. حداقل فاصله از سوراخ راهنما تا غشای سوئیچ: 1.0 میلی متر.
  9. حداقل بعد فاصله غشا: 1.0 میلی متر.

توصیه های لازم برای طراحی بهینه با توجه به شکل زیر و نحوه بسته شدن نوار مدار

(شماره ی روی متن را طبق شماره ها در عکس پیروی کنید)

  1. حداقل فاصله بین حاشیه و کلیدها: 0.3 میلی متر.
  2. حداقل بعد گام کلید: 4.0 میلی متر.
  3. بعد اندازه معمولی قرص کربن (قرص های دایره ای رسانا): بین 2.0 الی 8.0 میلی متر.
  4. متوسط بعد ضخامت قرص: 0.4-0.5 میلی متر.
  5. متوسط بعد پخ شده گی: 0.5 میلی متر.
  6. متوسط بعد زاویه پخ شده گی: 45 درجه.
  7. متوسط بعد کانال هوا: تقریبا 1.5 الی 2.0 میلی متر.
  8. متوسط بعد ضخامت پایه: 1.0 میلی متر.

طراحی صفحه مدار چاپی صفحه کلید سیلیکونی

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo