temcorubber logo

همه ی آن چیزی که باید درباره ی کیبورد (صفحه کلید) سیلیکونی بدانید! + سفارش و ساخت

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

سیلیکون

در این مقاله درباره ی ویژگی ها و اجزای مختلف کیپد سیلیکونی نوشته ایم. در صورتی که به دنبال سفارش و ساخت قالب صفحه کلید سیلیکونی هستید و یا قصد تولید محصول خود را دارید با تمکو رابر تماس بگیرید.

گروه صنعتی تمکو رابر به عنوان اولین و تنها تولید کننده ی کیپد سیلیکونی در ایران مفتخر است که کلیه ی خدمات طراحی، ساخت و چاپ بر روی صفحه کلید سیلیکونی را با طراحی رایگان و در هر تیراژی که مد نظر شماست در ارزان ترین حالت ممکن ارائه می دهد.

با ما تماس بگیرید

کیبورد سیلیکونی یا همان کیپد سیلیکونی چیست؟

در این مقاله قصد داریم با هم درباره ی کیبورد های سیلیکونی صحبت کنیم و بفهمیم که این کیبوردها نسبت به صفحه کلیدهای قدیمی چه مزایایی دارند. همینطور با انواع کیبوردهای سیلیکونی و نحوه ی عملکرد آنها آشنا خواهیم شد. شاید فکر کنید که کیبوردهای سیلیکونی محصولات ساده یا بی اهمیتی هستند. یا اینکه به کلی به مقاومت و دوام این کیپدها شک دارید و با شنیدن اسم سیلیکون تصور می کنید که کیبورد های سیلیکونی به علت انعطاف بالا از مقاومت کمی برخوردار هستند. اما با خواندن این مقاله متوجه می شویم که کیبورد های سیلیکونی در عین حال که انعطاف زیادی دارند از مقاومت بسیار بالایی هم برخوردارند.

کیبورد سیلیکونی

امیدواریم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به اهمیت انواع کی پدهای سیلیکونی در کاربردهای متنوع  پی ببریم. در ابتدا بهتر است بدانید کیپد سیلیکونی یا صفحه کلید سیلیکونی همان کیبورد سیلیکونی است که در حال حاضر یکی از پرفروش ترین کیبورد های موجود در بازار محسوب می شود چرا که شما می‌توانید آن را به راحتی با خود حمل کرده و در زمانی که به آن نیاز دارید از آن استفاده کنید. کیبورد های ژله ای به راحتی لوله می‌شوند و در کیف شما فضای بسیار کمی را اشغال می کنند.

واژه شناسی صفحه کلیدهای سیلیکونی

در طی چند سال اخیر وسایل الکترونیکی زیادی تولید شده است که در بسیاری از آن ها نیاز به وجود دکمه می باشد. بطور مثال در کنترل تلویزیون، انواع ریموت ها و … اما با گذشت زمان صفحات لمسی در خیلی از وسایل جایگزین شدند اما به دلیل بالا بودن هزینه تولید و ساخت و احتمال خرابی زودتر، کاربرد آن ها محدود شد و همچنان استفاده از دکمه در بسیاری از وسایل رایج می باشد.
جنس دکمه ها با توجه به کاربرد و نوع دستگاه موردنظر متفاوت می باشد اما از پرکاربرد ترین آن ها میتوان به کیپد های سیلیکونی اشاره کرد.
کلید های سیلیکونی امروزه در انواع تلفن ها (ثابت و همراه)، دستگاه های کارت خوان، کنترل ها و ریموت ها و اکثر وسایل الکترونیکی بکار می روند. اما چرا ازجنس سیلیکون استفاده می شود؟

کیبورد سیلیکونی

سیلیکون به دلیل قیمت مناسب، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر سایش و طول عمر بالا و همچنین مقاومت مناسب در برابر دمای بالا بهترین ماده ای است که میتوان بکار برد. امروزه سیلیکون در کشور ما با مدل ها و برند های مختلف در دسترس می باشد.

کیبوردهای سیلیکونی از تعداد زیادی قطعات مجزای پلیمری و همچنین اجزای الکترونیکی ساخته شده اند و به همین دلیل اصطلاحات متعددی در بین متخصصان و همچنین کاربران این محصولات رایج شده است. برای پیدا کردن پاسخ این سوال که کیبورد سیلیکونی چیست ابتدا باید با واژگان استاندارد این حوزه آشنا باشیم تا در ادامه ی این مقاله دچار ابهام و سوال نباشیم. پس سعی کنید که این واژگان را خوب به خاطر بسپارید چرا که حتما بعدها هم به کارتان می آیند.

بخش های مربوط به رسانایی صفحه کلید

  • قرص کربن رسانا
  • قرص پلی استر رسانا
  • طراحی نیم سوئیچ

بخش های مربوط به علائم ظاهری و سطح

  • گرافیک چاپ شده روی صفحه
  • گرافیک های لیزری
  • افزایش اپوکسی

بخش های مربوط به پوشش های شیمیایی و مقاوم در برابر سایش

  • IP65 ضد آب
  • مقاومت در برابر سایش
  • مقاومت شیمیایی
  • مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش

بخش های دیگر شامل

  • پیکربندی واشر
  • چراغ های LED پس زمینه
  • صفحه کلیدهای لاستیکی سیلیکونی دم PFC (PFC tailed)

کیبورد سیلیکونی

تصور کنید که قصد خرید کیبورد سیلیکونی و یا حتی تعمیر یک کیبورد قدیمی را دارید. مطمئنا باید ابتدا بدانید که با چه قطعات و مکانیزمی روبرو هستید تا برای جایگزینی قطعه و یا خرید یک صفحه کلید نو تصمیم درستی بگیرید. از آنجا که قطعات اصلی انواع کیبوردها تفاوت چندانی با هم ندارند‍‍، ما هم موضوع را پیچیده نمی کنیم و اسامی اجزای مختلف کیبوردها را یکجا می نویسیم.

نیروی محرکه

حداقل نیروی مورد نیاز برای فشردن غشای سوئیچ صفحه کلید برای این که تماس با صفحه مدار چاپی برقرار شود.

کانال هوا

در نظر گرفتن مسیری برای گذر هوا از یک سوئیچ به سوئیچ دیگر تا صفحه کلید بتواند پس از عمل فشرده شدن به حالت عادی برگردد. سوئیچ ها به طور معمول حداقل از دو طرف توسط کانال های هوا تخلیه می شوند.

قاب

صفحه جلویی صفحه کلید که معمولاً از جنس پلاستیک یا فلز میباشد. این صفحه ماژول های رسانا را در اختیار همه سوئیچ های صفحه کلید لاستیکی قرار می دهد و به طور معمول بخش الکترونیکی صفحه کلید را می پوشاند ، بنابراین نمی توان آن را با دست لمس کرد.

نسبت کلیک

تفاوت بین نیروی محرکه (F¹) و نیروی تماس (F²) یک سوئیچ صفحه کلید ، تقسیم بر نیروی محرکه:

F¹-F²) ÷ F¹ × 100٪)

این نسبت برای محاسبه ی عمر مفید و میزان احساس لمس بسیار مهم است و محاسبه ی آن برای طراحی بهینه صفحه کلید بسیار ضروری است. اگر کنجکاوید که درباره ی نسبت کلیک بیشتر بدانید می توانید به مقاله ی اصول ارگونومی کیبورد سیلیکونی نگاه بیندازید.

قرص رسانا

عنصری برای رخ دادن عمل لمس که حامل جریان الکتریکی است. قرص های رسانا معمولا لاستیک سیلیکون آغشته به کربن بی شکل میباشند که در زیر هر صفحه کلید وجود دارند و اتصال الکتریکی با صفحه مدار چاپی را هنگام فعال شدن صفحه کلید (همان عمل کلیک) تکمیل می کند.

کیبورد سیلیکونی

گروه صنعتی تمکو رابر تنها تولیدکننده ی کربن پیل و کیپد سیلیکونی رسانا در کشور بوده و 0 تا 100 تولید کیپد سیلیکونی را با طراحی رایگان در هر تیراژی برای شما انجام می دهد.

با ما تماس بگیرید

نیروی تماس

نیرویی که لازم است به یک سوئیچ وارد شود تا تماس با صفحه مدار چاپی برقرار شود. محاسبه ی مقدار نیروی مجاز در طراحی کیبورد برای استفاده ی راحت کاربر در طولانی مدت، ملاحظات و ریزه کاری های خاصی دارد که در مقاله ی اصول ارگونومی کیبورد سیلیکونی به طور کامل درباره ی آن صحبت کرده ایم.

دورومتر(Durometer)

از دورومتر برای اندازه گیری سختی تمام سوئیچ های روی صفحه کلید و هم چنین سختی مواد اصلی سازنده صفحه کلید استفاده میشود. هرچه میزان دورومتر اندازه گیری شده در سوئیچ ها یا مواد اصلی سازنده صفحه کلید بالاتر باشد، ماده سخت تر است.

کیبورد سیلیکونی

صفحه کلید

صفحه کلید یک سوئیچ غیر رسانا و از جنس لاستیک سیلیکونی میباشد که برای فرایند کلیک ، تحت فشار مشخصی قرار میگیرد. اگر صفحه کلید به صورت سوئیچ های تماس مستقیم طراحی شده باشد، کلیدهای صفحه کلید باید از نوع لاستیک سیلیکونی باشد. اما اگر صفحه کلید به صورت سوئیچ های تماس غیرمستقیم طراحی شده باشد، قسمت مشخصی از کلیدهای لاستیک سیلیکونی معمولاً با کلاهک های پلاستیکی پوشانده می شود.
صفحه کلیدهای لاستیکی سیلیکونی به عنوان یک راه حل سوئیچینگ کم هزینه و قابل اطمینان در محصولات الکترونیکی مصرفی و صنعتی به طور گسترده ای استفاده می شوند.
این فناوری از ویژگی های قالب گیری فشاری لاستیک سیلیکون استفاده می کند که در هنگام فشردن سوئیچ ، به راحتی میتواند عمل لمس کردن و واکنش الکترونیکی متناسب با آن را اعمال کند.
این درحالی است که زمانی که فشار از روی آن قسمت خاص از دکمه برداشته میشود ، لاستیک سیلیکون به حالت اولیه خود برگشته و هیچ گونه ردی از فشرده شدن در آن باقی نمی ماند. این یکی از ویژگی های ممتاز لاستیک های سیلیکونی میباشد.
به منظور ایجاد یک سوئیچ الکترونیکی، کربن یا طلا به شکل یک قرص کوچک بر روی پایه مرکز سوئیچ قرار می گیرد. با عمل فشردن قسمت مشخصی از دکمه به راحتی اتصال الکترونیکی برقرار شده و واکنش متناسب آن رخ می دهد.

غشاء

غشا را میتوان چیزی مانند مفصل یا یک واسط غیر رسانا دانست که باعث ایجاد لمس و ضربه در هر یک از سوئیچ های صفحه کلید می شود.

صفحه مدار چاپی

یک مدار الکتریکی است که با استفاده از مواد رسانایی چون طلا ، نیکل، سرب، قلع یا کربن و به صورت دسته ای از خطوط ریز یا به صورت اشکال دیگر روی یک ورق کاملا عایق تولید می شود.

کیبورد سیلیکونی

Stroke/Travel

به فاصله ی بین پایین قرص رسانا در مرحله تماس تا سطح بالای صفحه مدار چاپی که فشار از روی سوئیچ برداشته میشود میگویند.

میزان مقاومت

مقاومت الکتریکی در داخل مکعب یک سانتی متری از یک ماده رسانا را میزان دقیق مقاوت گویند. مقاومت در برابر حجم معمولاً به صورت اهم سانتی متر بیان می شود.

حال که قدم اول را در شناخت صفحه کلید سیلیکونی برداشتیم وقت آن شده که بفهمیم کیپدهای سیلیکونی چه ویژگی هایی دارند که اینقدر پرطرفدار شده اند؟

در صفحه کلیدهای سیلیکونی نارسانا، پرش سویچ با طراحی سویچ گنبدی فلزی با عملکرد سریع و سطوح تماس سویچ گنبدی با برد مدار چاپی کنترل میشود. مقاومت سویچ بسته در سویچ‌های گنبدی، در مقایسه با صفحه کلیدهای لاستیکی رسانا، چندین مرتبه کوچکتر است و همین عامل سبب کاهش بیشتر احتمال پرش سویچ میشود.

نیروی عملکرد

در صفحه کلیدهای لاستیکی رسانا از یک مخروط نیروی تنشی، در لبه‌های لایه‌ی رویی صفحه کلید سیلیکونی، برای حرکت و ایجاد حس ضربه استفاده میشود. محدودیتهای عملی در مخروط نیرو مانع از اعمال مقادیر بالای نیروی عملکردی در عمر معقول چرخه‌ی سویچ میشوند. مقادیر متداول نیروی عملکردی در صفحه کلیدهای سیلیکونی رسانا در حدود 60 تا 200 گرم است.

صفحه کلیدهای لاستیکی نارسانا در رابطه با نیروی عملکردی که به مقدار اندک اضافه میشود تقریباً به صورت منفعل عمل میکنند. نیروی عملکردی مؤثر برابر است با مجموع نیروی جابجایی خطی صفحه کلید لاستیکی نارسانا و نیروی عملکردی سویچ گنبدی فلزی با عملکرد سریع. مجموعه‌ی صفحه کلید لاستیکی نارسانا به همراه سویچ‌های گنبدی، بسته به طراحی سویچ گنبدی، نیروی عملکردی بین 240 گرم تا 2000 گرم دارند.

عملکرد متناوب سویچ

صفحه کلیدهای لاستیکی رسانا در هنگامی که قرص با آلودگی‌های نارسانا پوشیده شده است، عملکرد متناوب سویچ را از خود نشان میدهند. حفره‌ی سویچ را که درون آن، قرص با رساناهای روباز متداخل روی برد مدار چاپی در تماس است، نمیتوان آببندی کرد.

حجم هوای میان ناحیه‌ی زیر لایه‌ی رویی صفحه کلید سیلیکونی و برد مدار چاپی باید حرکت کند تا لایهی رویی صفحه کلید و قرص بتوانند حرکت کنند و بر مقدار ضربه مؤثر نباشند. آب‌بندی حفره‌ی سویچ باعث محدود شدن حس ضربه میشود. بنابراین، هرگونه غبار یا پرزی که هنگام رها شدن صفحه کلید، از هوا به درون حفرهی سویچ مکیده شود، روی سطوح تماس روباز قرص و برد مدار چاپی جمع خواهد شد.

تنظیم آستانه‌ی مقاومت مدار سویچ روی مقادیر بالاتر در به تأخیر افتادن تأثیر آلودگی کمک میکند، اما از تخریبی که در اثر استفاده ایجاد میشود جلوگیری نمیکند. صفحه کلیدهای لاستیکی نارسانا بر اساس سویچ گنبدی فلزی با عملکرد سریع کار میکنند تا حس ضربه ایجاد شود و سویچ الکتریکی بسته شود.

خود صفحه کلید لاستیکی فقط یک عملگر مکانیکی است. میتوان سویچ‌های گنبدی فلزی با عملکرد سریع را طراحی کرد که در حفره‌ی سویچ آب‌بندی شده نسبت به محیط کار کنند و به این ترتیب، آلودگی‌های خارجی مضر و عملکرد متناوب سویچ حذف شوند.

حرکت لایه‌ی رویی صفحه کلید سیلیکونی

در صفحه کلیدهای لاستیکی رسانا، طول مسیر جابجایی لایه‌ی رویی صفحه کلیدهای سیلیکونی، که برای برگشتن مخروط نیرو به حالت اول و ایجاد حس ضربه لازم است بیشتر میباشد. ترکیب حس ضربه‌ی محدود و جابجایی لایه‌ی رویی صفحه کلید، حسی را به کاربر میدهد که نشان دهندهی عمل کردن سویچ است.

طولانی بودن جابجایی لایه‌ی رویی صفحه کلید سیلیکونی، عمر چرخه‌ی مخروط نیرو را کاهش میدهد و کوتاه بودن جابجایی لایه‌ی رویی صفحه کلید، در زمان فشردن لایه‌ی رویی صفحه کلید، حس ضربه را در کاربر کمتر میکند. مقدار متداول جابجایی در صفحه کلیدهای لاستیکی رسانا بین 03/0 تا 07/0 اینچ است.

صفحه کلیدهای لاستیکی نارسانا نیروی کنترلی بالاتر و حس ضربه‌ی بیشتری دارند. حس ضربه با کمک سویچ گنبدی فلزی با عملکرد سریع ایجاد میشود. بسته به سویچ گنبدی خاصی که به کار رفته است، مقدار جابجایی محدود به 022/0 اینچ یا کمتر از آن است.

در لایه‌ی رویی صفحه کلید لاستیکی فشردگی ایجاد میشود که مقدار آن به مقدار جابجایی سویچ گنبدی اضافه میگردد؛ بنابراین، مقدار جابجایی لایه‌ی رویی صفحه کلید بزرگتر از جابجایی سویچ گنبدی به تنهایی است. مقدار جابجایی مجموعه‌ی لایه‌ی رویی صفحه کلید، بسته به قطر گنبد خاص مورد استفاده، نیروی عملکردی گنبد و طراحی عملگر لاستیکی، میتواند در حدود 04/0 اینچ باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید گروه صنعتی تمکو را در لینکدین و آپارات دنبال کنید.

پس از درک ساختار اصلی، میتوان ویژگیها و مشخصه‌های طراحی را بین صفحه کلیدهای سیلیکونی رسانا و نارسانا مقایسه کرد. هر ویژگی به طور جداگانه بررسی میشود، اما باید توجه داشت که برخی از ویژگیها با هم در ارتباط هستند و نمیتوان آنها جدا کرد.

آب‌بندی سویچ

حفره‌ی سویچ، محل قرارگیری دو اتصال سویچی است و در اطراف این دو اتصال حجم هوا بدون واسطه وجود دارد. حفره‌های سویچ در صفحه کلید لاستیکی رسانا را نمیتوان در طراحی آببندی کرد.

هنگام فشردن صفحه کلید لاستیکی رسانا، حجم هوای درون حفره‌ی سویچ باید بتواند آزادانه حرکت کند. در طراحی این صفحه کلیدها میتوان ویژگیهایی را به کار برد که آلودگیهای خارجی را که از اطراف یا از درون صفحه کلید لاستیکی عبور میکنند به حداقل برساند، اما آببندی خود حفره سویچ امکانپذیر نیست.

حفره‌ی سویچ صفحه کلید لاستیکی نارسانا را میتوان نسبت به محیط آب‌بندی کرد و همچنین، میتوان ویژگی‌هایی را در طراحی آنها لحاظ کرد که آلودگی‌های خارجی را که از اطراف یا از درون صفحه کلید لاستیکی عبور میکنند به حداقل برساند. در صفحه کلیدهای لاستیکی رسانا، قرصی که روی وجه عقبی لایه‌ی رویی صفحه کلید نصب شده مخلوطی از ذرات کربن و لاستیک سیلیکونی است.

در برندهای جدید صفحه کلید، مقدار مقاومت سویچ کمتر از 50 اهم است اما این مقاومت با گذشت زمان و استفاده از صفحه کلید افزایش مییابد؛ چراکه آلودگی روی سطح قرص مینشیند و سطح آن را خراب میکند. این پدیده رخ میدهد و روش قابل اجرایی برای آببندی حفره‌ی سویچ و حل این مشکل وجود ندارد. با این حال، تنظیم آستانه‌ی مقدار مقاومت سویچ در مقادیر بالاتر، مانند 1000 تا 10000 اهم، روند تخریب ناشی از آلودگی در گذر زمان و در اثر استفاده را کند میکند.

در صفحه کلیدهای لاستیکی نارسانا، صفحه کلید لاستیکی قالبگیری شده به صورت یک عملگر روی سویچ گنبدی فلزی با عملکرد سریع کار میکند و اثری بر مقاومت مدار بسته ندارد. مقاومت سویچ با سطوح اتصال روی سویچ گنبدی، برد مدار چاپی و آببندی محیطی در حفره‌ی سویچ کنترل میشود.

پرش سویچ

در صفحه کلیدهای لاستیکی رسانا، احتمال پرش سویچ هنگام فشار دادن بسیار زیاد است و البته بروز آن به نیروی وارد شده از انگشت و اینکه قرص چگونه مستقیماً روی برد مدار چاپی رانده میشود بستگی دارد. اگر لایه‌ی رویی صفحه کلید سیلیکونی از قسمت مرکز، به جای لبه یا گوشه، فشار داده شود، لایه‌ی رویی صفحه کلید سفت شده و سطح تماس بین قرص و برد مدار چاپی کاهش مییابد.

ویژگی های صفحه کلیدهای سیلیکونی

اکثر غریب به اتفاق صفحه کلیدهای لاستیکی که امروزه تولید میشوند به عنوان صفحه کلید های سیلیکونی شناخته می شوند. این صفحه کلیدها برای طیف وسیعی از محصولات ایده آل بوده و مورد استفاده قرار می گیرند.

غالبا اکثر مردم هر روز با انواع متخلفی از صفحه کلیدهای سیلیکونی در تماس هستند و از آنها استفاده می کنند.

صفحه کلیدهای سیلیکونی را با نام صفحه کلید الاستومریک نیز می شناسند.
کیپد و یا همان کیبورد های سیلیکونی دارای ویژگی هایی هستند که شاید شما در کیبورد های دیگر مشاهده نکنید. برای مثال بهتر است بدانید که کیبورد های سیلیکونی ضد آب هستند چون آب به داخل آنها نفوذ نمی کند، در ثانی ساختار این کیبوردها به گونه ای است که گرد و غبار هم قدرت نفوذ به داخل آن را ندارد.

به این نکته توجه داشته باشید که کیبورد های سیلیکونی در مقابل مایعات گرم مانند چای و قهوه هم مقاوم است و حتی قابلیت شستشو هم دارد که به شما کمک می کند تا اگر در حین کار شربت یا هر نوشیدنی شیرین دیگری بر روی آن ریخت به سادگی بتوانید آن را زیر شیر آب بشویید.

از صفحه کلیدهای سیلیکونی به دلیل هزینه کم بودن ، انعطاف پذیر بودن، قابلیت به کار گیری در فرم های مختلف و البته قابلیت اطمینان آنها علاوه بر کاربردهای مصرفی مانند کنترل تلویزیون ، تلفن های خانگی ، تلفن های همراه و دکمه ها و دسته بازی های الکترونیکی ، در صنایع مختلفی از جمله پزشکی ، دریایی و نظامی نیز بسیار پر کاربرد هستند.

کیبورد سیلیکونی
از جمله ویژگی هایی که میتواند صفحه کلیدهای سیلیکونی را از رقبای خود متمایز کند عبارتند از :

  • مقاومت عالی در برابر دماهای بالا و پایین (55- تا 250 درجه سانتیگراد)
  • تولید صدای بسیار کم به دلیل ساختار نرم و الاستیک
  • مقاومت زیاد و حداقل ساییدگی در برابر دی اکسید گوگرد و اکسیداسیون حتی در رطوبت شدید
  • مقاومت در برابر ضربات محکم و ناگهانی و حفظ قابلیت لمس
  • ساختار این لاستیک ها به گونه ایست که رنگ شفافی دارند که برای نور پس زمینه ی دکمه ها بسیار عالی است
  • میتوان آنها را در انواع مختلف رنگ ها طراحی کرد و حتی از چند رنگ در یک کیبورد استفاده کرد
  • مقاومت در برابر نفوذ آب و آلودگی و گرد و غبار
  • قابلیت روکش دهی به جهت افزایش دوام شیمیایی و مقاوم در انواع محیط ها

در جدول زیر با ویژگی های بیشتر کیبورد سیلیکونی آشنا می شوید.

مشخصات صفحه کلید لاستیکی سیلیکون

مقاومت در برابر جریان بیشتر از 200 اهم
مقدار نیروی لازم برای کلیک به طور معمول حدود 100 گرم
طول عمر بیش از یک میلیون ضربه
مدت زمان تاخیر کلیک حداکثر 10 میلی ثانیه
نسبت فشار به عملکرد به طور معمول 0.2 میلی متر
محدوده دمای عملکرد از 40- تا 150 درجه سانتیگراد
حد اقل و حد اکثر دمای تاثیرپذیری از 60- تا 170 درجه سانتیگراد
کورس به طور معمول از 0.8 تا 12 میلی متر
میزان سختی مواد به طور معمول 50 /-+5

مشخصات الکتریکی صفحه کلید لاستیکی سیلیکون

مقاومت در برابر عایق ها کمتر از 100 اهم در 250 ولت جریان DC
مقاومت در برابر تماس یا لمس قرص های رسانا کمتر از 200 اهم و قرص های فلزی بیشتر از 0.01 اهم
حداکثر ولتاژ تماس یا لمس 100 میلی آمپر ، 24 ولت DC
واکنش پذیری لمس 0.05 میلی متر
طرح بندی خارجی لاستیک سیلیکون متشکل از قرص کربن فلزی روکش طلا

 میزان تحمل ابعادی صفحه کلید لاستیکی سیلیکون

6.50 میلی متر یا کمتر +/- 0.15 میلی متر
6.50 میلی متر – 10.0 میلی متر یا کمتر +/- 0.20 میلی متر
10.0 میلی متر – 16.0 میلی متر یا کمتر +/- 0.20 میلی متر
10.0 میلی متر – 16.0 میلی متر یا کمتر +/- 0.25 میلی متر
25.0 میلی متر – 40.0 میلی متر یا کمتر +/- 0.35 میلی متر
40.0 میلی متر – 63.0 میلی متر یا کمتر +/- 0.40 میلی متر
63.0 میلی متر – 100.0 میلی متر یا کمتر +/- 0.55 میلی متر
100.0 میلی متر – 160.0 میلی متر یا کمتر +/- 0.70 میلی متر
160.0 میلی متر به بالا +/- 0.5٪

 تحمل نیروی محرکه صفحه کلید لاستیکی سیلیکون

50 گرم + / – 15 گرم
75 گرم +/- 20 گرم
100 گرم +/- 25 گرم
125 گرم +/- 30 گرم
150 گرم +/- 35 گرم
140 گرم +/- 40 گرم
بیشتر از 200 گرم +/- 30٪

 انواع کیپد سیلیکونی

کیبوردهای سیلیکونی در انواع و ابعاد مختلف برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. بزرگترین مزیت این صفحه کلیدها این است که می توانند در برابر رطوبت، آب و سایر مایعات بدون آسیب دیدن مقاومت کنند. انواع دیگر صفحه کلیدها این ویژگی را ندارند و بسیاری از آنها ممکن است در این محیط ها آسیب ببینند. کیبوردهای سیلیکونی اغلب برای کنترل ماشین آلات مورد استفاده در محیط مرطوب یا پر گرد و خاک، تجهیزات آزمایشگاهی و حتی کامپیوترهای تخصصی و در بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی به کار می روند.

صفحه کلیدهای لاستیکی سیلیکونی به دلیل طراحی مهر و موم شده(Sealed) برای استفاده در این محیط ها ایده آل هستند. این کی پدهای سیلیکونی می توانند به صورت تخت(Flat) طراحی شوند تا در کاربردهای بیمارستانی، شستشو و ضدعفونی کیبورد آسان شود.

تمام صفحه کلیدهای لاستیکی سیلیکونی مهر و موم شده(sealed) هستند و مایعات و گردوخاک درون آنها نفوذ نمی کنند و در نتیجه دارای استاندارد IP66 و IP67 می باشند. لاستیک سیلیکونی یک ماده مصنوعی است که کاملا ضد آب است و در صفحه‌کلید از آن به عنوان پوسته ای استفاده می‌شود که کلیدها و همچنین مدارهای زیرین را می‌پوشاند. هیچ مایعی نمی تواند از این لایه لاستیکی سیلیکونی عبور کند بنابراین مدارهای الکتریکی همیشه خشک خواهند ماند. همین ویژگی باعث شده است که کیبوردهای لاستیکی سیلیکونی به گزینه ای محبوب برای بیمارستان ها و مراکز درمانی تبدیل شوند.
در این مقاله تنها به برخی از انواع کیبوردهای سیلیکونی اشاره می کنیم. برای مطالعه ی بیشتر و آشنا شدن با انواع بیشتری از کیپدهای سیلیکونی به مقاله ی با انواع کیبورد سیلیکونی آشنا شوید! مراجعه کنید.

سری بک لایت (Backlight) یا نور پس زمینه

آن دسته از صفحه کلیدها که به سری های Backlight یا نور پس زمینه معروف هستند به منظور بهبود دید در تاریکی و همین طور دید واضح تر در روز تولید شده اند. سری های Backlight بیشتر برای طرح هایی مناسب هستند که از ابتدا آن ها را به گونه ای طراحی کرده و ساخته اند که با نور پس زمینه نمای بهتری داشته باشند. اما به طور کلی می توان برای بیشتر صفحه کلیدها از انواع Backlight استفاده کرد.

کیبورد سیلیکونی

سری دوراکت (Duracoat)

نحوه کارکرد سری دوراکت (Duracoat) به این شکل است که یک لایه ی پلیمری بر روی سطح صفحه کلید سیلیکونی پاشیده می شود. پس از این مرحله، لایه پلیمر که روی سطح پاشیده شده به واسطه فرآیند ولکانیزاسیون در دمای تقریبی 200 درجه سانتیگراد به سطح صفحه کلید سیلیکومی متصل می شود. پس از آنکه صفحه کلید لاستیک سیلیکونی مرحله دوراکت (Duracoat) را با موفقیت به پایان رساند ، در واقع میتوان گفت که یک نمونه شبیه سازی شده‌ی کامل از قالب صفحه کلید سیلیکونی را خواهیم داشت. سری دوراکت (Duracoat) در کنار سری های بک لایت (Backlight) استفاده میشوند تا با ترکیب شگفتی های این دو سری، بتوان از بالاترین کیفیت برای رنگ و گرافیک یک صفحه کلید بهره مند شد.

سری Encap

سری انکپ (Encap) انقلابی در صنعت صفحه کلید لاستیکی سیلیکون به وجود آورد. طراحی و ساخت سری انکپ (Encap) به گونه ای است که در آن از مواد پیچیده‌ای استفاده می شود. این ماده ی ویژه همان پلیمر مایع با قابلیت های شیمیایی بهتر و بهینه تر است که امروزه روی انواع صفحه کلیدهای لاستیک سیلیکونی مورد استفاده قرار میگیرد.سری های انکپ (Encap) تمام مزایای صفحه کلیدهایی که با استفاده از لاستیک سیلیکونی و یا با استفاده از پلاستیک طراحی و تولید شده اند را کنار هم قرار داده است.

کیبورد سیلیکونی

برخی از مزایای این صفحه کلیدها نسبت به صفحه کلیدهای پلاستیکی عبارتند از:

  • چاپ صفحه کلید بهبود یافته
  • صرفه جویی در هزینه ی مونتاژ
  • مقاومت عالی در برابر سایش و خوردگی دکمه ها
  • پیوند عالی بین لاستیک سیلیکون و پلیمر

تحلیل و بررسی سری Plas صفحه کلیدهای سیلیکونی

روش تولید سری Plas به این گونه است که صفحه کلید پلاستیکی که قبلا قالب زده شده است را روی صفحه کلید لاستیک سیلیکون می چسبانند. چسب مخصوصی که در این فرایند به کار میرود صفحه کلید را برای چسباندن الاستومر سیلیکون و صفحه کلید پلاستیکی که قالب گیری شده بود آماده میکند. با استفاده از دستگاه های پیشرفته چسب به خوبی بین این دو ماده پیوند می خورد. سری Plas تمام مزایای صفحه کلید لاستیکی سیلیکون و پلاستیک را با هم ترکیب می کند و شگفتی دیگری می آفریند.

برخی از مزایای این صفحه کلیدها عبارتند از:

  • میتوان هر شکل دلخواهی را پیاده سازی کرد
  • امکان استفاده از گرافیک زیبا بر روی سطح اول یا دوم
  • صرفه جویی در هزینه مونتاژ
  • پیوند عالی بین پلاستیک و لاستیک

کیبوردهای صنعتی سیلیکونی

کیبوردهای صنعتی برای کار در شرایط سخت طراحی شده‌اند به طوری که باید در برابر آب، گرد و غبار، خاک، روغن و مواد شیمیایی مقاوم باشند. این کیبوردها معمولا در HMI (رابط کاربری ماشین انسان)، پایانه‌ها، کنسول‌ها، کیوسک‌ها، چرخ دستی‌های پزشکی و گوشی‌های موبایل وجود دارند. برخی از کیبوردهای مورد استفاده در مکان‌های عمومی، می‌توانند در برابر خرابکاری عمدی(Vandalism) مقاوم باشند.

کیبوردهایی که در محیط‌ های صنعتی پر خطر استفاده می‌شوند اغلب دارای پوشش سختی هستند تا مقاومت بالایی در برابر شوک و انفجار داشته باشند. کیبوردهای صنعتی را می‌توان با پاک کننده‌های صنعتی و مواد شیمیایی تمیز کرد. ویژگی دیگر کیبوردهای صنعتی سیلیکونی این است که کاملاً متناسب با محیط های کاری مختلف طراحی شده‌اند.

کیبورد سیلیکونی

تولید صفحه کلیدهای لاستیک سیلیکونی

صفحه کلیدهای لاستیک سیلیکونی دقیقاً مانند قالب های پلاستیکی می توانند بسیار سازگار و چند منظوره باشند. از نظر سازگاری و ظاهری میتوان سیلیکون خام را با سختی، رنگ و میزان شفافیت مورد نیاز ساخت. هر یک از این ویژگی ها بر اساس نیاز مشتری سفارشی می شوند.

هنگامی که ماده اولیه میزان سختی، رنگ و شفافیت قابل قبول را کسب کرد، فرآیند تولید با استفاده از یکی از دو روش قالب گیری به روش تزریق و یا قالب گیری به روش فشرده سازی آغاز میشود. البته لازم به ذکر است که به دلیل کاهش هزینه های اضافی ، برای تولید  صفحه کلیدها و واشرها بیشتر از قالب فشاری استفاده می شود.

دستگاه قالب فشاری عمل فشرده سازی را مشابه به یک پرس انجام می دهد. یک نیمه بالایی و نیمه پایینی وجود دارد که بخشی از سیلیکون را که با دقت برش خورده و وزن شده فشرده می کند. پس از گرم شدن قالب در دمای مناسب ، قالب تحت فشار شدید (150 – 250 تن) بسته می شود.

کیبورد سیلیکونی

در زمان قالب گیری و فشرده سازی هنگام بسته شدن ابزار ، سیلیکون کل حفره قالب را پر می کند و سپس ولکانیزه می شود. ولکانیزه شدن (Vulcanization) فرآیند سخت شدن است که طی آن با ایجاد اتصالات عرضی بین بخش‌های زنجیره پلیمری، استحکام و دوام پلیمر افزایش می یابد و همچنین تغییرات دیگری در خواص مکانیکی و الکتریکی سیلیکون بوجود می آید. پس از باز شدن ابزار ، اپراتور ماشین با استفاده از هوای فشرده ، اجزا را از ابزار خارج می کند.

تمکو رابر قالب مورد نیاز برای تولید محصول شما را با بهترین کیفت طراحی کرده و می سازد.

ما در گروه صنعتی تمکو رابر خدمات طراحی شما را بصورت رایگان انجام می دهیم!

با ما تماس بگیرید

چاپ بر روی کیپد های سیلیکونی

هنگامی که اسم چاپ می آید بیشتر افراد به یاد چاپ روی کاغذ می افتند. اما صنعت چاپ بسیار گسترده است و امکان چاپ روی هر نوع قطعه ای از جمله چرم، پلاستیک، ورق های فلزی، شیشه و… وجود خواهد داشت. یکی از پرکاربردترین انواع چاپ، چاپ روی کیبورد سیلیکونی کامپیوتر می باشد. این چاپ بسیار کاربردی است و عملا بدون آن کیبورد کامپیوتر بی استفاده خواهد شد.

گروه صنعتی تمکو رابر تنها ارائه دهنده ی خدمات چاپ بر روی کیپدهای سیلیکونی در ایران است. با ما تماس بگیرید تا نیازتان را به بهترین وجه و با کمترین قیمت برآورده کنیم.

دلایل استفاده از چاپ روی کیبورد کامپیوتر

در صورتی که از چاپ روی کیبورد کامپیوتر استفاده نشود، کیبورد کاملاً بی استفاده خواهد بود و تمامی ویژگی های سخت افزاری آن ناکارآمد می شود.حال اگر از برچسب استفاده کنیم ،به دلیل اینکه برچسب ها دارای قدرت چسبندگی زیادی نمی باشند و بعد از مدتی کوتاه، از روی سطح بلند خواهند شد برای مدت طولانی کاربرد نخواهند داشت . استفاده از چاپ مزیت‌ های بی شماری دارد و با کمک آن استفاده از کیبورد بسیار آسان و با سرعت خواهد شد.برای سفارش چاپ روی کیبورد سیلیکونی می توانید از همکاران ما در گروه صنعتی تمکو رابر بخواهید تا با توجه به سلیقه و نیاز شما به طور حرفه ای چاپ روی کیبورد سیلیکونی را انجام دهند .

با ما تماس بگیرید

مراحل چاپ روی کیبورد کامپیوتر

برای چاپ روی کیبورد سیلیکونی کامپیوتر از دستگاه هایی استفاده می کنند که برای چاپ روی انواع قطعات گرد، خمیده، مسطح، گود یا خطی مناسب است و به همین خاطر چاپ هایی یک دست روی کیبورد ایجاد می شود.

1.ساخت ابزار
ساخت ابزار داخلی با پیشرفته ترین دستگاه ها

2.قرص های رسانا
قرص های سیلیکونی آغشته به کربن بیشترین تماس را با صفحه کلیدهای لاستیکی سیلیکون دارند. سیلیکون موجود در قرص رسانا به شما این امکان را می دهد تا به طور ایمن با صفحه کلید قالب سازی کنید. رایج ترین نوع پیل که برای لاستیک سیلیکون استفاده می شود پیل رسانا از جنس کربن بوده که مقاومت آن به طور معمول حدود 200 اهم با 100 گرم بارگیری است. برای محصولاتی که مقاومت کمتری دارند، کربن پیل رسانای فلز طلا استفاده می شود.

3. قرار دادن لاستیک سیلیکون روی ابزار
لاستیک سیلیکونی مستقیماً روی ابزار قرار می گیرد. گرما و فشار سیلیکون را به شکل قالب مورد نظر در می آورد.

4. صفحه کلید بعد از چرخه قالب گیری
فشار و گرما از مرحله قبل تا زمان پخت مواد حفظ می شود. قالب باز شده و ورقهای صفحه کلید برای پردازش بیشتر برداشته می شوند.

5.اضافه کردن چندین رنگ
لاستیک سیلیکونی رنگ شده برای تهیه قالب روی تشک قرار می گیرد. در حالی که کلیدها رنگ های خاص خود را حفظ می کنند سیلیکون مخلوط می شود و پایه صفحه کلید را تشکیل می دهد.

6.برداشتن صفحه کلید از ابزار
از شلنگ های هوا برای کمک به برداشتن صفحه کلیدها از ابزار قالب استفاده می شود.

7.سیلک اسکرین
صفحه کلیدهای سیلیکونی قالبگیری شده برای چاپ سیلک اسکرین در خلاء قرار می گیرند. سیلیکون موجود در جوهرها در طی فرآیند پخت به صفحه کلید پیوند می خورند.

8.چاپ صفحه نمایش
یک شابلون روی صفحه کلید قرار می گیرد. هر رنگ چاپ روی صفحه نمایش دارای یک شابلون است.

9.آزمایش کردن
صفحه کلیدهای لاستیکی سیلیکون برای اطمینان از خواص مورد انتظار و تحمل مکانیکی و ابعاد مد نظر سفارش دهنده آزمایش می شوند.

10.کنترل کیفیت
پس از فرآیند قالب گیری و پس از پخت ، صفحه کلیدهای لاستیکی سیلیکون از نظر کیفیت بررسی می شوند.

در این بخش تا حد امکان تلاش کردیم تا چاپ روی کیبورد و چگونگی انجام آن را شرح دهیم. هر چند که نکات بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد که باید به آنها توجه شود. در مواقعی که نیاز به حضور مشاور احساس شود. متخصصان و فعالان باتجربه در گروه صنعتی تمکو رابر آماده اند تا راهنمایی کاملی را در اختیار شما قرار دهند. کافیست به بخش تماس با ما مراجعه کنید. همچنین می توانید در قسمت نمونه کارها، صفحه کلید سیلیکونی دسته پلی استیشن 5 ساخته شده توسط گروه صنعتی تمکو رابر را مشاهده کنید.

در این مقاله با ویژگی های کیبوردهای سیلیکونی و برخی از انواع آنها آشنا شدیم و با مرور برخی از مزیت هایشان فهمیدیم که چرا این کیبوردها اینقدر پرطرفدار شده اند. در مقاله های بعدی به بیان جزئیات بیشتری راجع به انواع این کیبوردها، روش های تولید و چاپ و مدارهای الکترونیکی درون آنها می پردازیم. همچنین با هم نکاتی را مرور می کنیم که هنگام خرید یک کیبورد سیلیکونی ارگونومیک باید به آنها توجه کرد.

با ما تماس بگیرید

گروه صنعتی تمکو رابر تنها تولید کننده ی کیپد سیلیکونی رسانا و تنها ارائه دهنده ی خدمات چاپ بر روی انواع کیبورد سیلیکونی در کشور است. مهندسین زبده ی ما با تجربه ی یک دهه فعالیت در صنعت قالبسازی سیلیکون و پلاستیک و خدمات چاپ، آماده اند تا از ابتدای مرحله ی طراحی تا انتهای فرآیند تولید همراه شما باشند.

محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo