temcorubber logo

اکستروژن لاستیک – آشنایی کامل با اکستروژن در لاستیک

به این خدمت یا کالا نیاز دارید؟

مواد لاستیکی

اکستروژن لاستیک – آشنایی کامل با اکستروژن در لاستیک

فرآیند اکستروژن لاستیک

محصولات لاستیکی اکسترود شده، با محصولات لاستیکی قالب‌سازی شده از نظر روش ساخت تفاوت دارند. قطعات اکسترودی از طریق بخشی از سطح مقطع مورد نیاز تحت فشار یک اکسترودر قرار می‌گیرند. این قطعات، اغلب از ترکیبات لاستیکی نرم و ولکانش­‌شده ساخته و در قالب ریخته می­‌شوند. قالب به دست آمده، لاستیک را در حالت نرم و پایدار قرار می­‌دهد. در این حالت، محصولات قالبی نهایی، معمولا قبل از استفاده، باید ولکانش یا سخت شوند.

اکستروژن لاستیک چگونه کار می کند؟

فرآیند اکستروژن لاستیکی با یک ترکیب لاستیکی شروع می‌شود که به یک اکسترودر تبدیل می‌شود. این ماده در یک قیف ریخته می­‌شود که مواد را می‌­بلعد و آن را در یک پیچ­‌گردان به فلوت­‌های مختلف تغذیه می­‌کند. پیچ با افزایش فشار و دما در اثر نزدیک­‌تر شدن مواد به هسته قالب، شروع به حمل لاستیک به جلو و به درون قالب می­‌کند.

پس از رسیدن ماده به هسته قالب، فشار ساختگی، مواد را به دهانه­‌ها هدایت می‌­کند که در نتیجه براساس ترکیب و سختی ماده، به درجات مختلفی متورم می­‌شوند. به دلیل داشتن استعداد تورم، بسیاری از قطعات اکسترود شده، در سطح مقطع خود نیاز به تلورانس بیشتر یا کمتر دارند.

در حین ولکانش، لاستیک اکسترود شده، بسته به نوع ترکیبی که دارد، هم در سطح مقطع و هم در طول، متورم یا جمع می‌­شود. پس از ولکانش، طول اکسترود لاستیک بیشتر در ابعاد و در مرکز نسبت به انتها متمایل به کاهش است.

دای اکستروژن برای لاستیک اکسترود شده

دای اکستروژن ابزاری دقیق و خاص است و از بریدن دهانه و از ورق فولاد ساخته شده است. شکل دهانه با سطح مقطع لاستیک مورد نظر برای یک قطعه قالبی مطابقت خواهد داشت. توسط فشاری که پیچ‌­گردان به قالب می‌­آورد، قطعات لاستیکی به هنگام رسیدن به جای مناسب خود، با فشار به هسته اعمال می‌­شوند.

بسیاری از ترکیبات لاستیکی هنگام عبور از قالب، متورم می‌­شوند و این باعث افزایش ابعاد آنها می­‌شود. بنابراین، هر قالب، مطابق با هر قسمت و ماده خاص ساخته می­‌شود تا اطمینان حاصل شود که تمام تلورانس­‌ها برای قسمت لاستیکی اکسترود شده به پایان رسیده‌اند.

اکستروژن لاستیک

استانداردهای ARPM برای جدول تولرانس سطح مقطعی – اکستروژن لاستیک

تقسیم ­بندی تولرانس دقیق­‌تری که در زیر ذکر شده، جز در برنامه کاربردی نهایی که به آن نیاز باشد، نباید معین شود و باید به ابعاد حساسی که انجمن تولید کنندگان محصولات لاستیکی (ARPM) در زیر آمده، محدود شود. هنگام قالب­‌سازی هرچه تلورانس دقیق­‌تری نیاز باشد، مواد باید کنترل بیشتری داشته باشند و از این رو تحمل هزینه آنها نیز بیشتر می‌­شود. به طور کلی، مواد نرم‌­تر و آنهایی که نیاز به فشار بعدی دارند، تلورانس بیشتری نیز خواهند داشت.

ARPM Class 1 – High Precision 2 – Precision 3 – Commercial
Drawing Designations E1 E2 E3
Above Up to
0 1.5 ±0.15 ±0.25 ±0.40
1.5 2.5 0.20 0.35 0.50
2.5 4.0 0.25 0.40 0.70
4.0 6.3 0.35 0.50 0.80
6.3 10.0 0.40 0.70 1.00
10.0 16.0 0.50 0.80 1.30
16.0 25.0 0.70 1.00 1.60
25.0 40.0 0.80 1.30 2.00
40.0 63.0 1.00 1.60 2.50
63.0 100.0 1.30 2.00 3.20

مزایای اکستروژن لاستیک

فرآیند اکستروژن لاستیکی مزایای بسیاری دارد، از جمله:

  • اشکال در دسترس متنوع
  • کارآمدی و اقتصادی بودن
  • محصولات انعطاف­پذیر و سبک­وزن
  • حداقل ضایعات

محصولات لاستیکی اکسترود شده

تمکو همچنین می­ تواند قالب­‌های لاستیکی سفارشی را در طیف­‌های وسیعی از طول، شکل و ترکیبات لاستیکی مناسب برای انواع دما، آب و هوا و مشخصات فنی در­بیاورد. برخی از آنها، مانند اپدیم یا نئوپرین، مانند لاستیک متراکم یا لاستیک اسفنجی قالب می ­شوند. محصولات لاستیکی اکسترود شده رایج عبارتند از:

  • اتصالات
  • لوله‌­کشی
  • شلنگ­‌های میله‌­ای شکل‌­دار
  • رخنه‌­گیر درب، کابینت و پنجره
  • کاهش دهنده ارتعاش
  • واشر
  • واشرهای خرد شده
  • پرکننده­‌های پنجره برای حمل و نقل انبوه
  • لوله­‌کشی مربعی سوئیچ فشار­گردان
محمد تمثال

مهندس مکانیک و علاقمند به قالب سازی و تولید انواع قطعات سیلیکونی و پلاستیکی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo